Fractie bezoekt conservengigant: ‘Evangelist van het blik’

IMG_3980.JPGmaandag 12 september 2022

Onze fractie ging woensdag op werkbezoek bij Zwanenberg Food Group. Na fusies en overnames is het bedrijf een leidende producent van onder meer vleesconserven, sauzen en soepen. Opvallend voor een bedrijf met een slagersachtergrond is het groeiende aantal vegetarische en veganistische producten dat zij inmiddels op de markt brengen. CEO Maarten Elsinga uit Ommen vertelt vol passie over de nieuwe duurzame koers van het bedrijf en noemt zich graag ‘evangelist van het blik’.

Zwanenberg is voor de consument niet zo’n bekende naam. Toch is het een grote speler en met onder meer fabrieken in Raalte en Almelo en heeft Unilever als grootste klant. In Almelo worden producten onder het bekende merk Kips geproduceerd. Tegelijk is dat ook de fabriek waar naast de verwerking van vlees sinds 2018 een nieuwe wind is gaan waaien. In dat jaar gooide Elsinga het roer radicaal om en startte met tal van vegetarische varianten van bijvoorbeeld leverworst en filet americain.

Natuurlijk is hier een slimme koopman aan het werk die kijkt naar een veranderende vraag vanuit de markt. Maar tegelijk laat Elsinga zien dat hij vanuit de producerende kant een groot aandeel wil leveren qua duurzaamheid. Statenlid Jan Westert: “Elsinga gaf ons een indrukwekkende presentatie over onze dilemma’s rond klimaat en voedselverspilling. We zagen een bedrijf waar de transitie in volle gang is.”

Naast de groeiende productie van vleesvervangers houdt Elsinga een vurig pleidooi voor de aloude blikverpakking: “We moeten in deze wereld steeds meer mensen voeden met een lagere carbon footprint (de totale uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door een persoon). Daarin is de grootste sleutel iets te doen aan de voedselverspilling wereldwijd. Maar liefst een derde van al het voedsel op de markt wordt uiteindelijk verspild. Dat moet echt veranderen. En de perfecte oplossing is blikvoer. Voedsel gaat vers de blikken in, is lang houdbaar en maar liefst 95% van al het blikmateriaal kan gerecycled worden. Dat verhaal wil ik vertellen en voel me dan ook de evangelist van het blik.”

Daarbij stuit de Zwanenberg-CEO nog wel op weerstand als gevolg van beeldvorming. Want veel consumenten schalen ingeblikte producten niet zo hoog in. Zo moeten soepen in blik het momenteel in Nederland nog afleggen tegenover de hippe stazakken. Daar betaalt de klant veel meer voor verhoudingsgewijs en is de verpakking veel slechter her te gebruiken.

Voor zijn boodschap nodigt Elsinga graag de politiek uit. Als fractie namen we, gehuld in een beschermende kleding, ook een kijkje in de fabriek. Daar waren we getuige van verschillende imposante voedsellijnen waar we in no-time tomatensoep in blik zagen gaan en grote balen vlees getransformeerd zagen tot cocktailworstjes in gepekeld water. Al met al was het heel waardevol om de verfrissende ideeën te horen waarmee in de toekomst grote stappen gemaakt kunnen worden.