ChristenUnie Overijssel stelt vragen over rol provincie bij viering 175 jaar grondwet

IMG_5500 2.JPGdonderdag 26 januari 2023

Dit jaar vieren we dat 175 jaar geleden een belangrijke grondwetsherziening tot stand kwam in ons land. Daaraan is terecht de naam van Zwollenaar Johan Rudolph Thorbecke verbonden. Hij zette een wijziging in gang dat de basis legde voor zowel ons parlementair-democratisch bestel als voor de bestuurlijke indeling. Dat herdenken we in de Week van de Rechtstaat van 30 mei tot 3 juni. Maar wat is betrokkenheid van de Provincie Overijssel? Dat willen onze fractieleden Renate van der Velde en Jan Westert weten. In het vragenuurtje op 25 januari zocht onze fractie naar antwoorden.

Provincies hebben een zelfstandige positie in de grondwet en kiezen de leden van de Eerste Kamer. Daarbij is het altijd goed en belangrijk om te spreken over het belang van de democratische rechtstaat. Dat gesprek is nooit af. Maar welke rol pakt de Provincie Overijssel op in dit gesprek?

Onze fractie meent dat zo’n week een uitgelezen kans biedt om ook een breder publiek te betrekken bij het belang van de democratische rechtstaat. Denk aan een informatieve ‘grondwetwandeling’ langs het provinciehuis en andere instellingen als rechtbank, gemeente en het huis van Thorbecke.

Ook hopen we dat het College van Gedeputeerde Staten overweegt om komend jaar een aantal lezingen te houden over verschillende thema’s rond het zogeheten Huis van Thorbecke, onze bestuurlijke indeling. Ook zien we graag dat ProDemos ingeschakelt kan worden om een jonger en breder publiek erbij te betrekken. ProDemos legt overal in het land uit wat de spelregels zijn van de democratie en de rechtsstaat, en laat zien wat je zelf kunt doen om invloed uit te oefenen.