Bert Boerman bezig aan laatste termijn als gedeputeerde Overijssel

whatsapp+image+2023-02-18+at+00.51.24.jpegzaterdag 18 februari 2023

Na twaalf jaar neemt Bert Boerman afscheid als gedeputeerde van de Provincie Overijssel. Op dit moment zit de ervaren bestuurder in zijn derde termijn namens de ChristenUnie. De partij is hem heel dankbaar voor zijn deskundige inzet voor alle inwoners van de provincie. Boerman heeft zich lange tijd hard gemaakt voor verschillende uitdagingen op gebied van water, klimaatadaptatie en mobiliteit.

Fractievoorzitter Renate van der Velde roemt Bert Boerman om zijn betrouwbaarheid als bestuurder: “Hij weegt belangen goed af en beschikt over veel dossierkennis. Bert staat open voor nieuwe innovaties, zoals fietspaden van gerecycled plastic, en wist projecten ook van de grond te krijgen.”

Boerman heeft drie termijnen volgemaakt waarin hij onder veel zichtbare projecten zijn handtekening mocht zetten. Ruimte voor de Rivier is daar een van de voorbeelden van waarin letterlijk ruimte is gemaakt voor grootschalige wateropvang binnen onze provinciegrenzen. Daarnaast ging Boerman voortvarend aan het werk met uitdagende dossiers op gebied van mobiliteit. De Vechtdallijnen zijn gemoderniseerd en vervoeren meer reizigers dan ooit en de elektrificatie van alle treinen is nagenoeg voltooid. Ook het busvervoer in Overijssel is volledig emissieloos, waar Boerman veel werk voor heeft verzet.

Als gedeputeerde was hij ook verantwoordelijk voor meerdere projecten qua wegenbouw. De voltooiing van de N340 (Zwolle-Ommen) is daar een fraai voorbeeld van. Vooral de soepele verbinding van en naar de A28 wordt door weggebruikers gewaardeerd.

Ook de aanpak van N35 heeft hij in gang mogen zetten met de komst van vierbaans-delen en de aankondiging van de rondweg bij Mariënheem. Hier is veel lobbywerk in Den Haag aan vooraf gegaan.

Er waren en zijn ook moeilijke dossiers. De problemen rond kanaal Almelo de Haandrik zijn nog niet opgelost, ondanks veel inzet. Tegelijk worden er stappen gezet in herstel van de schade aan huizen en is er veel aan gedaan om alle beschikbare informatie boven tafel te krijgen.

Bert Boerman heeft een lange staat van dienst voor de ChristenUnie, eerst als raadslid, fractievoorzitter en wethouder in Kampen en de laatste 12 jaar als gedeputeerde in Overijssel. Fractievoorzitter Renate van der Velde: “Zolang als ik in de politiek zit, sinds 2006, heb ik met Bert mogen samenwerken. Bert is een betrouwbaar en plezierig mens om mee samen te werken. Je weet wat je aan hem hebt. In moeilijke situaties blijft hij kalm en hij denkt altijd in oplossingen”. Uiteraard blijft Boerman met volle inzet zijn werk doen voor de provincie tot er na de verkiezingen een nieuw college is gevormd.