Werkbezoek bij regionale media

RTV Oost bezoek2vrijdag 22 april 2016

De Statenfractie van de ChristenUnie was bij Rtv Oost, Rtv Enschede en Tubantia op werkbezoek. Het is bijzonder boeiend om te zien hoe de regionale media zich ontwikkelt. Dat is geen eenvoudige opgave.

De middelen voor de regionale omroep staan onder druk. Er is een drang en slag naar centralisatie. Dat geeft veel bestuurlijke drukte, maar dreigt ook gevolgen te hebben voor de wijze van programmering. De vraag bij de regionale omroep is net zo als bij veel andere instellingen: “who is in the lead”.  Een landelijk programma-manager of de regionale journalist- vakman. Rtv Oost wil dat de inhoud leidend blijft en dus de vakman in de regio ook aan het stuur zit. Dat moet met veel minder middelen. Bovendien mag de kwaliteit er niet onder lijden. Een klus van jewelste. Het is nodig dat de regionale omroep op de kaart blijft staan bij de provincies en in de lobby naar Den Haag. Het IPO, de belangenbehartiger van de 12 provincies , mag er zich wel sterk voor maken. De bezuinigsopgave waar de regionale omroep voor staat is heftig en volgens de directie is de grens ook bereikt, wil de basisprogrammering overeind kunnen blijven.

Rtv Enschede is een lokale omroep, die samen met andere lokale omroepen probeert de streekfunctie optimaal te benutten. Zij hebben de verbinding gezocht met Tubantia. Het spannende aan deze gezamenlijke ontwikkeling is de publiek en private financiering. De wederzijdse samenwerking tussen Tubantia en Rtv Enschede maak echter ook innovatie mogelijk, waardoor het mogelijk wordt de kansen van burgerjournalistiek beter te benutten. Voor de ChristenUnie Overijssel gaven de werkbezoeken een goed beeld van de ontwikkelingen die op het terrein van de regionale media plaatsvinden. Bovendien is het van belang om innovaties en toekomstbestendigheid van de media goed in het oog te houden.

Archief > 2016 > april