Gasthoeve De Zonnebloem

Gasthoeve Zonnebloemwoensdag 23 maart 2016

Gasthoeve de Zonnebloem te Lemele is een zorgboerderij voor ouderen. Vaak ouderen met dementie. In de praktijk bereiken zij vooral ook oudere mannen. Door de fraaie ligging aan de voet van de Lemelerberg blijkt deze zorgboer aan te sluiten bij de wens van veel mannen om actief bezig te zijn buiten. De Zonnebloem ervaart de problematiek van de WMO. Hun cliënten komen uit verschillende gemeenten. Die gemeenten hanteren ook allemaal een ander regime. Ten diepste zijn het allemaal nieuwe kleine zorgkantoren. Er gaat veel aandacht verloren door veel bureaucratie. Daar is veel geld en inzet mee gemoeid. De zgn. keukentafel gesprekken blijken vaak mager ingevuld.

Ook op het gebied van het vervoer loopt de zorgboer tegen tal van problemen aan. Gemeenten hanteren volstrekt verschillende regimes. De provincie is bezig het taxivervoer te veranderen. Daarbij wordt ook gekeken naar het doelgroepenvervoer. Want is het nodig om verschillende doelgroepen afzonderlijk te vervoeren, zoals leerlingen en deze ouderen naar dagbesteding. De zorgboer was er snel klaar mee. Dat betekent dat zijn doelgroep lang door de provincie moet rijden. Dat is zwaar vermoeiend en als je het combineert met leerlingen wordt het nog veel heftiger, zo luidde de conclusie. Hij vroeg verder aandacht voor de variëteit aan taxipassen. Onoverzichtelijk en vermoeiend.

Het belangrijkste thema kwam aan het slot. De declaratie. Gemeenten blijken slechte betalers. De gezamenlijke zorgboeren hebben een coöperatie die de administratie voor hen regelt. Zij constateren grote betalingsachterstanden, een gemiddelde termijn van 29 dagen is geen uitzondering. Hier kunnen gemeenteraden ook de vinger bij leggen. Ook voor kamerlid Carla Dik was dit een aandachtspunt. De Statenfractie kreeg de vraag mee serieus te kijken naar de problematiek van het vervoer bij de ontwikkeling van nieuw beleid.

Archief > 2016 > maart