Verzekeren achteraf is onlogisch

Sybren Stelpstra.jpgwoensdag 16 maart 2016

Met dat statement gaat het Statenlid Sybren Stelpstra van de ChristenUnie in gesprek met andere statenleden, over risico afdekking in de ondergrond. In de financiële wereld worden volgens hem risico's afgedekt met reserveringen of verzekeringen. “Dat vinden wij heel gewoon”, volgens Stelpstra.

Bij schade zoals de aardgas bevingen in Groningen moest de schade achter af geregeld worden, dat geeft veel onrust en complicaties. In een uitgebreide notitie toont het statenlid aan dat herstelacties veel geld kosten en een onrustig maatschappelijk debat opleveren. Dat benoemt hij als een gevolg van de technocratische benadering, wat ook de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid (OVV) heeft geconcludeerd. Dat zet zich voort in de afhandeling zo stelt het ChristenUnie statenlid. “Dit kun je deels voorkomen door vooraf transparanter om te gaan met informatie over de winning en de mogelijke gevolgen daarvan”. Hij pleit daarom voor een risico afdekking vooraf, voor het maken van afspraken over vergoeding en afhandeling van schades.

Eerder opperde hij al de instelling van een risicofonds. Gedeputeerde Staten van Overijssel staan hier huiverig tegenover. “Zij gaat hier niet over”, zo stellen zij, “omdat de rijksoverheid vergunningverlenend is”. “Dat is te gemakkelijk” stelt Stelpstra. Je mag volgens hem achteraf nooit het verwijt krijgen: ”ze stond er bij en ze keken ernaar”. “Iets wat we van Groningen toch geleerd moeten hebben”. Hij wil niet zover gaan om een risicofonds af te dwingen, maar zoekt wel steun bij andere statenleden om een onderzoek te doen naar juridische mogelijkheden voor een convenant of regeling. Hierin moet dan de vergoeding en afhandeling van schade vooraf geregeld zijn met de veroorzakende partij. Eerder al toonden het CDA, GroenLinks en SP hun interesse daarvoor. “Met de kennis van risico's sluiten we ook geen verzekering achteraf” zo stelt het ChristenUnie statenlid. De discussie gaat op 16 maart plaatsvinden in de commissie Milieu en energie van de Staten.

Archief > 2016 > maart