De omgevingsvisie wordt aangepast

Bord Overijsselzaterdag 06 februari 2016

Als provincie kennen we een Omgevingsvisie waar heel veel beleid van het ruimtelijk domein vastgesteld is. Zes jaar geleden is het vastgesteld en op een aantal onderwerpen is nieuw beleid nodig omdat er andere vragen uit de samenleving komen. De wereld is in 6 jaar tijd veranderd en de Omgevingsvisie moet mee veranderen. We hebben als Provinciale Staten voor de onderstaande thema's gekozen om nieuw beleid te maken. Deze wijzigingen worden dan meegenomen in de herziening van de Omgevingsvisie zoals die dit jaar nog te inzage komt te liggen.

Logistiek
Kern is “ruimte bieden aan nieuwe logistiek bedrijven om zich in Overijssel te vestigen en ruimte om zelf hun plek te bepalen.” Dit wordt nog uitgewerkt met sector evenals het vermarkten. Dit vinden wij als ChristenUnie een goede zaak!
Er worden 4 logistieke hotspots benoemd.
De keuze voor Hardenberg als logistieke hotspot lijkt wat gezocht vanwege de Euroterminal in Coevorden, maar bied wel heel veel kansen aan Hardenberg en komt deels tegemoet aan de wens van Hardenberg. Een goede keuze temeer omdat het hier ook om grensoverschrijdende logistiek gaat.  Er wordt een koppeling gemaakt met het nog te ontwikkelen mobiliteitsbeleid

Bestaand bebouwd gebied
Er ligt een grote herstructureringsopgave (overcapaciteit woningen, kantoren en bedrijventerreinen) en het stimuleren economische groei is hard nodig.
Lokale behoefte en lokaal gewortelde bedrijvigheid blijft mogelijk in elke gemeente. De streekfunctie van Hardenberg en Steenwijkerland heeft in de afgelopen jaar deze gemeente veel gebracht en zou naar de mening van de ChristenUnie gecontinueerd moeten worden vanwege het ingezette sociaal-economisch beleid.
Hardenberg vult in Overijssel een witte vlek op in geografisch opzicht en is een scharnierpunt zijn tussen Drenthe, Twente en Duitsland.
Om dezelfde reden vragen we aandacht voor RijssenHolten; een bijzonder ondernemende gemeente waar gedeputeerde van Hijum in zijn nog te ontwikkelen mkb beleid al druk mee bezig is. Maatwerk en ontwikkelingsmogelijkheden zijn kernwaarden van de Omgevingsvisie. Deze gemeente heeft in de Omgevingsvisie erkenning nodig heeft voor haar economische positie.  Niet XL, maar wel bovenlokaal. Dit vraagt maatwerk.

Agro&food
Overijssel heeft een grote ambitie op dit gebied. Overijssel als koploper in een duurzame agro&foodsector. Wij onderschrijven die ambitie maar we zien dat de vertaling van die ambities nog niet op gang is gekomen. Met deze wijziging wordt de maximale bouwblokgrootte losgelaten met als argument dat agrarische ondernemers ruimte nodig hebben om innovatief te worden.
Het is moeilijk uit te leggen dat je voor duurzame bedrijven gaat maar toch de maximum grootte loslaat.  Het enige kader om bij te sturen is op dit moment de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving. Wij vinden het nodig dat daar aanvullende criteria bijkomen; over duurzaamheid, transportbewegingen, dierenwelzijn, sociale kwaliteit, draagvlak in omgeving.

Energietransitie
Om de 20% hernieuwbaar energie in 2023 te bereiken is een verruiming van ruimtelijk beleid nodig.

• Meer ruimte voor biovergisters; uitbreiden bij bestaande bedrijven.
  • Meer ruimte voor windenergie.
  • Verkennen van geothermie in boringsvrije zone
  • meer ruimte voor zonnepanelen.

Wij kunnen ons vinden in de verruimingsvoorstellen ook ten aanzien van windenergie. De Omgevingsvisie bied voldoende kaders om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan.
Maar wij denken wel dat participatie en het zoeken van draagvlak van groot belang is.
Wij zouden daarom graag zien dat in Overijssel ook gewerkt zou worden met de Gedragscode draagvlak en participatie windenergie op land van de NLVOW.
Elk jaar monitoren  en na 2 jaar evalueren. Daarna zou ruimtelijk instrumentarium richtinggevend en normerend ingezet moeten worden.
Het zou wat ons betreft goed zijn dat er energietransitieafspraken met de gemeenten gemaakt zouden worden, net zoals het ook met de woonafspraken gebeurd is.

Archief > 2016 > februari