ChristenUnie heeft vragen over duurzame ambities provincie

Keurmerkenzaterdag 02 januari 2016

ChristenUnie-statenlid, Sybren Stelpstra heeft vragen bij de duurzame ambities van de provinciale organisatie. Daarom heeft hij een aantal schriftelijke vragen gesteld over de groene gesteldheid van de provincie. De aanleiding is het bericht dat de provincie haar energie-inkoop vergroend via certificaten. De transitie van energie is een belangrijk thema voor de ChristenUnie. De fractie wil daarom dat de provincie zelf ook een goed voorbeeld geeft.

Stelpstra wil weten wat de effecten zijn van deze certificaten ten opzichte van duurzame energie. En welke garanties zijn er dat deze ‘groen-uit-grijsbenadering’ ook echt groen is? De ChristenUnie wil ook weten van het college van GS of het streven naar duurzaamheid bepalender is dan de kostprijs voor het inkopen van energie.

De achtergrond voor de vragen vormt het oordeel van de ChristenUnie dat de provincie zelf ook voorop moet lopen in de transitie naar hernieuwbare energie en het terugdringen van energiegebruik. Welk beleid voert de provincie op dit gebied zo is de vraag van Stelpstra. Kan er gestreefd worden naar een energieneutraal provinciehuis? En in welke mate heeft de provincie invloed op het energiebeleid van aan haar gelieerde organisaties, leveranciers of daar haar gefinancierde organisaties.

Archief > 2016 > januari