Maak werk van energie overgang!

windmolenwoensdag 11 november 2015

Voor de overgang naar duurzame energie is een steviger inspanning nodig. De ChristenUnie nodigt het college uit met voortvarendheid aan die enorme opgave aan de slag te gaan. Het grootste effect op korte termijn valt te verwachten van ‘energiebesparing’ We staan open voor voorstellen van het college om het energiefonds breder in te zetten, ook voor particulieren (bijv. duurzaamheidslening voor starters), en energiebesparing fors te stimuleren.

Nodig zijn ook nieuwe afspraken met woningbouwverenigingen om besparing te stimuleren: het moet gewoon worden dat huurders de ruimte hebben om bijv. zonnepanelen op hun dak aan te brengen. Er bereiken ons nu signalen dat dit voor huurders een moeizaam proces is. We vinden deze lijn van besparing van belang, omdat we daarmee ook werkgelegenheid in onze provincie dienen.

Daarnaast is het nodig om het debat over het stimuleren van duurzame vormen van energie met elkaar intensief te voeren. De overgang naar nieuwe energie wordt breed gedragen en vraagt veel aandacht, zoals ook de Raad voor de Leefomgeving benadrukt. De discussie over de energiedragers leidt echter gelijktijdig tot een debat met veel maatschappelijke tegenstellingen. Een pleidooi voor een minder groot beroep op fossiele brandstoffen kan alleen maar succesvol worden gevoerd, indien we het maatschappelijk debat over de alternatieven weten op te lossen. De ChristenUnie vindt dat er veel meer moet worden aangesloten bij initiatieven van onderop, waarbij betrokken burgers ook zelf profijt hebben.

Archief > 2015 > november