600 huiseigenaren krijgen alsnog lening voor verduurzaming eigen woning

Sybren Stelpstra.jpgzaterdag 17 oktober 2015

De ChristenUnie is blij dat een groep van 600 huiseigenaren in Overijssel alsnog gebruik kan maken van de duurzaamheidslening. Onder andere het ChristenUnie Statenlid Sybren Stelpstra heeft zich beijverd om de regeling beschikbaar te houden.

De provincie Overijssel trekt hiervoor extra geld uit. Afgelopen zomer nam het aantal aanvragen voor de duurzaamheidslening een enorme vlucht. Hierdoor raakte het budget dat voor de leningen beschikbaar was – 40 miljoen euro – uitgeput en is de regeling gesloten. Als gevolg hiervan ontstond een wachtlijst van ongeveer 600 mensen. Hun aanvragen worden nu alsnog in behandeling genomen. Er worden op dit moment geen nieuwe aanvragen in behandeling genomen.

Gedeputeerde Lievers voor Energie, Milieu en Europa: “We zijn zelf ook verrast door de enorme populariteit van de duurzaamheidslening. Meer dan 4.000 huiseigenaren hebben al gebruik kunnen maken  van deze regeling en hebben zo energiemaatregelen genomen. Zagen we het aantal aanvragen in het voorjaar al gestaag groeien, afgelopen zomer ging het opeens heel snel. Omdat het budget opraakte hebben we de regeling moeten sluiten. De hierdoor ontstane wachtlijst van 600 mensen die hun woning willen verduurzamen pakken we nu alsnog aan.”

Duurzaamheidslening

De inmiddels gesloten duurzaamheidslening is een regeling van de provincie Overijssel die mensen in staat stelt om tegen aantrekkelijke voorwaarden de verduurzaming van hun woning te financieren. Hierbij moet worden gedacht aan zonnepanelen, isolatie, duurzame kozijnen en bijvoorbeeld kachels die duurzame brandstoffen gebruiken. De regeling heeft ongeveer 5,5 jaar gedraaid, en heeft naast een energiebesparing van ruim 61 Terajoule/jaar, naar schatting 250 banen opgeleverd. De regeling heeft onder meer geresulteerd in de aanleg van zo’n 20 hectare zonnepanelen op particuliere woningen, ongeveer een vijfde van het totaal aantal zonnepanelen in Overijssel.

De provincie overlegt met partners op welke wijze de verduurzaming van de woningvoorraad de komende jaren vorm krijgt en welke financiële stimulering daarbij kan worden ingezet.

Archief > 2015 > oktober