Gras is niet zomaar gras

werkbezoek kampereiland sept 2015woensdag 16 september 2015

De ChristenUnie Statenleden Martha van Abbema en Sybren Stelpstra namen deel aan een werkbezoek op het Kampereiland. Door een collectief van organisaties was daar een leerzame informatiemiddag georganiseerd. Er was een beursvloer opgesteld waarop diverse organisaties hun diensten presenteerden. Het ging hier om de Vereniging Streekbelangen Kampereiland - Staatsbosbeheer - Gebiedscoöperatie IJsseldelta - Agrarische Natuurvereniging-Camperland - In de IJsseldelta - IJsseldelta Marketing -Waterschap Groot Salland - Natuurmonumenten – Pachtersbond Kampereiland.

Met deze keur aan partijen werd duidelijk hoeveel trots en betrokkenheid er in het gebied aanwezig is. Ijsselmond een Natura 2000 gebied is. Beheert door Staatsbosbeheer.
Kampereiland is daarin een uniek gebied. Het grondbezit ligt bij de gemeente, waardoor er voor iedereen pacht wordt geheven. Dat maakt het bijzonder waar grondverdeling en verkoop van de opstal aan de orde komt. De gemeente is door het grondbezit daar altijd deelnemer in. Immers als er wel behoefte aan grond is maar niet aan de opstal, wat heeft dat allemaal dan wel niet aan consequenties. Moeten pachtgebieden daardoor gedwongen hun omvang houden of is er meer mogelijk. Daardoor is er een pachtersbond en werkt de vereniging streekbelangen aan verbondenheid van bewoners. Deze laatste is ook actief daar waar het om burgerparticipatie gaat. Onder het mom van “het platteland is van ons allemaal” is deze vereniging actief in het promoten van het platteland. Dat doet ze o.a. met een app “Kampereiland” (Android) waarmee ze de belangrijkste elementen en de geschiedenis van het gebied laat zien. Ze zet picknicktafels uit, heeft gewerkt met studenten aan de elektrificatie (zonne-energie)van het ketelpontje, etc.. Met bijdragen van de gemeente en provincie heeft dit burgerinitiatief een goede start kunnen maken. Verder waren er een aantal excursies georganiseerd.  Eén daarvan was een bezoek aan één van de stadserven. Daar werd zichtbaar door op terpen te bouwen hoe de Kampereilanders hun have beschermen tegen overstromingsgevaar.  Kampereiland is een waterbergingsgebied wat steeds meer rekening moet leren houden met overstromingsrisico’s Nieuwe stallen worden op terpen gebouwd. We leerden over de enorme schade die voor agrarische bedrijven ontstaat als ze slechts een halve meter onder water komen te staan. Schade die onverzekerbaar is. Door op terpen te bouwen kan deze schade tot een minimum beperkt blijven.

Dijkversterking helpt daar natuurlijk bij, maar door de functie van waterberging kan het gebied of een deel daarvan zelfs eens moedwillig onder water gezet worden. Door een farmwalk leerden de statenleden dat gras niet zomaar gras is. Veel boeren besteden veel aandacht aan de melkproductie van hun vee, maar gras als voedingsmiddel beïnvloedt deze in belangrijke mate. Het aantal wormen, samenstelling en dichtheid van de grond gaven veel inzicht in de wortelgroei van gras, het stikstof- en suikergehalte, etc.. Temeer werd eens duidelijk dat boeren hun vak moeten verstaan. De gebiedscoöperatie Ijsseldelta heeft daar een belangrijke rol in. Met een adviseur van Boerenverstand ontdekken ze de principes van kringlooplandbouw, waarbij bodemleven, waterdoorlatendheid, grashoogte en mest een belangrijke rol spelen. In een natuurexpeditie gingen de deelnemers de natuurrijke wateren en rietlanden in. Zo voeren zij langs de bekende balgstuw naar de Ramspoolplaat, één van de eilanden in de IJsselmonding. Hier is een vogelrijke lagune gemaakt en ontstaan. Door slib uit de IJssel op te spuiten zijn er eilanden gevormd, die zichzelf ontwikkelen en waarop nauwelijks bijsturing zit. Daardoor kan de natuur haar gang gaan en verschijnen er steeds meer vogelsoorten in het gebied. Al met al was het een leerzame dag, waar bovenal nog eens duidelijk werd welke initiatieven er allemaal waren en hoe provinciaal geld ook op een goede wijze besteed werd. Ook de kennis die door de provincie ingebracht werd was herkenbaar en werd waarderend over gesproken.

NB Door het Programma Nationaal Landschap Ijsseldelta kan er provinciaal geld vrijgemaakt worden voor projecten als Streekbelang die echt van onderaf georganiseerd worden waarbij van te voren niet altijd duidelijk is wat er precies uit zal komen.

Archief > 2015 > september