Gentechtvrij Overijssel

gentechnologiemaandag 06 juli 2015

De Partij voor de Dieren kwam in Provinciale Staten met een motie om de provincie gentecht vrij te verklaren. Gentechnologie toepassen op gewassen heeft allerlei gevolgen, die gepaard kunnen gaan met extra chemische bestrijdingsmiddelen etc. zo betoogde de PvdD.

In de commissie had de ChristenUnie gezegd sympathiek te staan tegenover een goed voorbereid debat over gentechnologie en de betekenis daarvan in de Overijsselse landbouw. Het is een thema met ethische aspecten, maar een snelle motie om Overijssel gentechvrij te verklaren paste ons niet. In Friesland bleek de discussie gevoerd aan de hand van een koersdocument van het college van Gedeputeerde Staten. Bovendien willen we meer weten van het thema, alvorens er inhoudelijk defensief op te reageren. Die onderbouwing is de moeite waard. daarom bepleitte Alwin te Rietstap in zijn stemverklaring voor een informatiebijeenkomst over dit thema. De agendacommissie zal dat meenemen.

Archief > 2015 > juli