Middagcongres: Zorg en Identiteit, verleden tijd?

koningskerk_Zwolledinsdag 02 juni 2015

Op 19 juni wordt in Zwolle een middagcongres gehouden waarin o.a. namens de ChristenUnie Carla Dik en voormalig ChristenUnie 2e kamerlid Esmee Wiegman met de aanwezigen nadenken over actuele vragen omtrent de Christelijke hulpverlening. Hierbij denkend aan vragen zoals "hoe geeft de CU concreet handen en voeten aan identiteitszorg? Hoe staat de CU in het spanningsveld tussen zorg en de belangrijkste zorgtaak van de kerk: missionair zijn? Hoe kan de kracht van identiteit veel meer tot zijn recht komen in onze samenleving? Wat kan daarbij de rol van politiek en bestuur zijn?"

Na enkele sprekers zijn er workshops waarin deelthema's verder worden uitgediept.

De middag wordt afgesloten met een bijdrage van de heer Kees van der Staaij,die namens de SGP zitting heeft in de eerste kamer en in zal gaan op de vraag hoe de SGP concreet handen en voeten geeft aan identiteitszorg? Waar liggen de grenzen tussen kerk en staat? Ook: Het dienen van de naasten, is een belangrijk gebod voor de kerken. Ligt hier een kans voor de kerken over hun eigen kerkelijke muren heen te kijken?

Middagcongres: Zorg en Identiteit, verleden tijd?
13.00 uur 16.30 uur
19 juni 2015, Koningskerk, Landsheerlaan 5, 8016 ET Zwolle
Aanmelden: devriesvrolijk@tiscali.nl

Volledige programma:

13.00-13.30 uur:  Inloop en ontvangst (Andre Groenewegen)
13.30-13.40 uur:  Welkom door de dagvoorzitter (Mink de Vries)
13.40-13.50 uur:  Openingswoord door voorzitter van de RvB Lelie zorggroep, Johan van der Ham.
Wat is de stand van zaken op dit moment wanneer het gaat om christelijke zorginstellingen/organisaties? Hoe kwetsbaar is de christelijke zorg en hoe geïntegreerd is de zorg in bijvoorbeeld de wijkteams. Wat valt er te zeggen over samenwerking in identiteitsland?
13.50-14.05 uur: Carla Dik (zorg woordvoerder CU):Hoe geeft de CU concreet handen en voeten aan identiteitszorg? Hoe staat de CU in het spanningsveld tussen zorg en de belangrijkste zorgtaak van de kerk: missionair zijn?
14.05-14.20 uur: Esmee Wiegman (directeur Nederlandse Patiënten Vereniging):Hoe kan de kracht van identiteit veel meer tot zijn recht komen in onze samenleving? Wat kan daarbij de rol van politiek en bestuur zijn?Verder: reflectie vanuit de cliënt.

Korte vragenronde / pauze

Workshop 1.

14.45-15.10 uur: Marja Jager (lector samenlevingsvraagstukken Gereformeerde Hogeschool Viaa):Onze samenleving is aan het veranderen, het maatschappelijke middenveld verandert mee. Ook de kerken en christelijke organisaties. Wat kan de nieuwe rol van kerken en christelijke organisaties worden nu de kanteling in de zorg meer en meer gestalte krijgt. Waar liggen kansen, uitdagingen en valkuilen?

Workshop 2.

14.45-15.10 uur: Simon Polinder (associated lector Christelijke Hogeschool Ede): Wat is de rol van kerken en van christelijke organisaties? En, hoe kan een christelijke zorginstelling haar identiteit bewaren en bewaken wanneer zij wel moet samenwerken met grote openbare zorginstellingen?

Workshop 3.

14.45-15.10 uur: Stichting Present over de praktijksituatie en ervaring van wijkteams in de stad Utrecht.

15.15-15.30 uur: Agnes Wolbert (zorgwoordvoerder PvdA): Sociaal democratische uitgangspunten van identiteitszorg. Hoe borgt de PvdA  identiteitsorganisaties in de zorg, zoals bijvoorbeeld moslims? Waar liggen volgens de partij de knelpunten als het om identiteit gaat?

15.30-15.45 uur: Kees van der Staaij (zorgwoordvoerder en fractievoorzitter SGP): Hoe geeft de SGP concreet handen en voeten aan identiteitszorg? Waar liggen de grenzen tussen kerk en staat? Ook: Het dienen van de naasten, is een belangrijk gebod voor de kerken. Ligt hier een kans voor de kerken over hun eigen kerkelijke muren heen te kijken?

15.50-16.30 uur: Forum en afsluiting

Archief > 2015 > juni