Het goede spoor in 13 stappen!

spoorwegenwoensdag 18 maart 2015

Voor de ChristenUnie is goed openbaar vervoer in Overijssel belangrijk. We streven naar meer maatwerk in het vervoer. Bus en trein moeten goed op elkaar aansluiten. De vraag van de reiziger is uitgangspunt. De afstemming van het scholierenvervoer vraagt aandacht. De ChristenUnie zet in op versterking van het spoor in Overijssel. De trein zien wij als de belangrijkste drager van het openbaar vervoer. De ChristenUnie wil het spoornetwerk versterken.

  1. De ChristenUnie wil investeren in aantrekkelijke stationsomgevingen. De spoorzone Zwolle is er een van. Maar ook de stationsomgeving in regionale centra vragen om investeringen, zoals Hardenberg met een belangrijk station aan de Vechtdallijnen.
  2. Stationsomgeving zijn sociale veilig. Het is er aangenaam verpozen. De stationsomgeving is bij uitstek een domein om de locale kleur en cultuur te laten zien. Er wordt geïnvesteerd in het fietsparkeren.
  3. Het vervoer per trein kan beter worden door nieuwe stationslocaties: Staphorst, Zwolle-Zuid, Zwolle-Stadshaghen,  Hengelo Westermaat, Deventer Zuid, Bathmen en Bergentheim.
  4. Snelle inzet is nodig om knooppunt Herfte aan te pakken ter intensivering van het spoornetwerk Noord Nederland en de Randstad: sneller en beter.
  5. De Vechtdallijnen dienen zicht te kunnen ontwikkelen tot een kwartiersverbinding.
  6. De spoorverbinding tussen Enschede-Zwolle moet uitgroeien tot een intercityverbinding.
  7. De lijn Zwolle – Deventer moet dubbelspoor worden om n het traject Zwolle-Arnhem-Breda te optimaliseren.
  8. De ChristenUnie wil af van het dubbel in- en uitchecken tussen NS en andere vervoerders. De reiziger centraal vraagt om andere afspraken tussen aanbieders: een keer in- en uitchecken.
  9. De ChristenUnie is voorstander vrij toegankelijke stations. Het zijn publieke voorzieningen, waar de toegankelijkheid optimaal gegarandeerd moet zijn.
  10. Voetgangerstunnels die stadwijken met elkaar verbinden dienen te worden aangemerkt als openbare weg. De ChristenUnie vraagt van NS om belemmeringen zoveel mogelijk weg te nemen.
  11. Het stads- en streek vervoer per bus dient schoon en stil te zijn.
  12. Er moet een Stichting Scholierenvervoer komen, waar de OV-partners en het onderwijs met elkaar maatwerkafspraken maken over het scholierenvervoer. Minder scholieren in de spits tegen lagere kosten.
  13. De ChristenUnie zet in op een nachttrein naar de Randstad: de ArieSlob-trein!

« Terug

Archief > 2015 > maart

Geen berichten gevonden