ChristenUnie lijstrekker Jan Westert en CDA'er Meulink samen bij het Van Raaltehuis

vanRaalstehuis met Jan Westertvrijdag 13 maart 2015

Jan Westert van de ChristenUnie en Henk Meulink bezochten het Van Raaltehuis in Ommen. Op verzoek van het bestuur van de Stichting Van Raaltehuis lieten zij zich bijpraten over de betekenis van dit oude gebouw. Het Van Raaltehuis wil graag meegenomen worden in het erfgoed van Overijssel.

Het Van Raaltehuis was ooit een theologische universiteit. Bovendien kenmerkte ds Van Raalte zich in Ommen door actief werkprojecten op te zetten voor de arme bevolking van de 19e eeuw. Zo is er ook nog een pottenbakkerfabriek en zijn er ook in Lemele en Lemerlerveld historische herinneringen aan Van Raalte. Ds Van Raalte vertrok later met een groep Nederlanders naar Amerika en vestigde zich in Michigan. Daar wordt zijn herinnering ook levend gehouden. De Ommer Stichting wil die contacten versterken, maar daarvoor is herstel van het oude Van Raaltehuis nodig.

De beide politici van CDA en ChristenUnie werd gevraagd om bij de provincie aandacht te vragen voor de herontwikkeling van dit erfgoed. Meulink en Westert gaven aan dat de provincie geen projectontwikkelaar is, maar bij het historisch erfgoed mogelijk wel van betekenis kan zijn. Zijn nemen de plannen van het bestuur voor nader overleg mee. ChristenUnie en CDA delen de opvatting dat Van Raalte van betekenis is geweest voor de regio en zouden ook graag zien dat de Van Raaltestichting met een nadere uitwerking van plannen zou kunnen komen.

Archief > 2015 > maart