ChristenUnie wil actieplan jeugdwerkloosheid Twente

werkeloos_jongerenvrijdag 13 februari 2015

De ChristenUnie Overijssel wil een actieplan jeugdwerkloosheid Twente. Het actieplan moet ontwikkeld worden binnen het kader van Twente Werkt. Dit stelt lijsttrekker en fractievoorzitter Jan Westert na het gesprek met de Twente Board door provinciale staten van deze week. Westert denkt daarbij aan een Twentse variant op het actieplan dat ooit landelijk succesvol is getrokken door de huidige VNO/NCW-voorzitter Hans de Boer.

De nadruk in het actieplan indertijd lag op het doen zoals het werven van leer-werkplekken voor jongeren en het concreet werven van arbeidsplaatsen op bedrijventerreinen etc. ‘’Dat sprak mij aan, aldus Jan Westert”. “De ChristenUnie ziet graag resultaten en die boek je door werkgevers direct en gezamenlijk aan te spreken. Banenplannen maak je achter je bureau, banen maak je door werkgevers aan te spreken en zaken te doen.”

In het actieplan Twente Werkt wordt geconstateerd dat  er in Twente ruim 3500 jongeren zonder baan  zijn. Dat is weliswaar minder jaar eerder, maar er is tevens sprake van een groei van het aantal jongeren in de bijstand. Dat is een indicatie voor de hardnekkigheid van het vraagstuk. Bovendien kampt de regio met  veel laag opgeleiden, die de aansluiting met de arbeidsmarkt helemaal dreigen te verliezen. Het is zaak daar scherp op in te zoomen en er vervolgend wat aan doen. Daarom komt de ChristenUnie Overijssel met het voorstel om een Twents actieplan jeugdwerkloosheid op te nemen binnen het programma Twente werkt.

Jan Westert zal volgende week een motie van de PvdA over Twente werkt mee indienen en wil dat het actieplan jeugdwerkloosheid in die motie een plek krijgt. “Ik vind het belangrijk dat het plan Twente Werkt  door de provinciale staten breed wordt onderschreven. Dan is het beter dat ons plan voor een actieplan Jeugdwerkloosheid Twente daar onderdeel vanuit”, zo laat hij namens de ChristenUnie Overijssel weten.

Archief > 2015 > februari