Vertrouwen geven aan uitwerking vliegveld Twente

Vliegveld_Twentewoensdag 10 december 2014

Het rapport Wientjes (Commissie van Wijzen) heeft wat de ChristenUnie Overijssel betreft gebracht wat moest: een nieuwe stip op de horizon voor Twente en de Luchthaven! In de geschetste lijn hebben we vertrouwen. Er is gewerkt aan draagvlak en een koers uitgezet.

Het rapport bevat geen uitgewerkte businesscase, maar is de routekaart waar we langs willen verder werken. De ChristenUnie kan zich uitstekend vinden in de lijn van het rapport.
Het is zaak dat draagvlak nu ook te benutten en voortvarend met de Luchthaven in de lijn van ‘Wientjes’ aan de slag te gaan. Het eerdere doel was een luchthaven in het groen, compact en duurzaam: doel werkgelegenheid brengen naar Twente. Het doel is nu een Technology Base Twente, waar we niets op voorhand uitsluiten, behalve de commerciële luchthaven. De uitwerking moet werkgelegenheid bevorderen, groen en duurzaam worden uitgevoerd.

De ChristenUnie is voorstander van het topteam, maar ook echt ‘top’ met bestuurlijke kracht en invloed in Den Haag en ondernemend/zakelijk ingesteld. Met overwicht op partijen in de regio en politiek op gepaste afstand. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat dit team snel in positie wordt gebracht binnen de mee te geven kaders. Dat mag geen maanden duren, maar moet wat ons betreft in januari aan de slag kunnen.

De rol van de politiek: kaders meegeven, topteam aan het werk laten, medio maart voorlopige tussenrapportage, in juni een basisdocument voor businesscase.
De aansturing moet een meer zakelijke insteek kennen om het doel te bereiken, minder dagelijkse politieke bemoeizucht.

Voor verdere beeldvorming is het niet goed dat topteam en ADT naast elkaar blijven bestaan. Bovendien vraagt het topteam om een nieuw bestuurlijk arrangement. De ChristenUnie ziet graag een afzonderlijk voorstel hoe om te gaan met ADT, waar een essentiële opdracht is komen te vervallen?  Demotie van de SP om ADT af te schaffen is wat ons betreft te snel en overziet de gevolgen onvoldoende.  De ChristenUnie hoort graag van de colleges hoe zij verder om denken te gaan met ADT.

Archief > 2014 > december