ChristenUnie Overijssel wil 1000-jongerenplan!

1000jongerenvrijdag 07 november 2014

De ChristenUnie in Overijssel wil meer met het 1000-jongerenplan. Fractievoorzitter, Jan Westert vindt dat het succesvolle plan eind 2014 niet zo mag eindigen zonder dat er afdoende gewerkt is aan een waardig vervolg. Hij bereidt daarom een motie voor om het plan in 2015 voort te zetten.

De ChristenUnie heeft de afgelopen jaren verschillende malen gepleit om het 1000 jongerenplan bij de overdracht van de jeugdzorg aan de gemeenten te verduurzamen. Het jongerenplan richtte zich tot nu toe op banen van jongeren uit de jeugdzorg. Voor de ChristenUnie mocht dat ook verbreedt worden tot de bredere doelgroep van jongeren die tot nu toe in de Wajong zitten.
De provinciale inspanningen om via de RPA’s (platforms onderwijs-arbeidsmarkt) waar ook de gemeenten in zitten heeft tot nu toe tot niets geleid. Westert vindt dat ook niet verbazingwekkend. Platforms blinken niet uit in slagkracht vanwege diffuse verantwoordelijkheden. Het is jammer dat succesvolle plannen, zoals het 1000-jongerenplan daar de dupe van worden. De ChristenUnie wil nu dat het plan in 2015 wordt voortgezet met steun van de provincie. ‘Dat is wel het beste afscheidscadeau dat wij aan de jeugdzorg kunnen meegeven bij de overdracht’. Hij wil daarom in de komende Statenvergadering een motie indienen. De financiering denkt de ChristenUnie te kunnen oplossen met de overgebleven middelen uit het budget voor het 1000-jongerneplan.

Archief > 2014 > november