De ChristenUnie zal terughoudend zijn met al te vlotte bezuinigingen

westert_0781donderdag 03 juli 2014

Bij de behandeling van de Perspectiefnota, de begroting van de provincie heeft de ChristenUnie waardering maar ook kritiek geuit. Het Statenlid en fractievoorzitter, Jan Westert, stond stil bij een aantal zaken.

Ambtelijke organisatie

De opdracht om de ambtelijke organisatie te verminderen om de financiële huishouding op orde te brengen ligt op koers. De ChristenUnie is van oordeel dat de grens daarvan ook bereikt lijkt te zijn. Er kan niet zo maar een volgende operatie plaats vinden. Kwantitatief en kwalitatief zal Overijssel de capaciteit moeten hebben om ook de komende jaren de maatschappelijke opgaven vorm te geven. De ChristenUnie zal terughoudend zijn met al te vlotte bezuinigingen.

Op koers

Het merendeel van de opgaven in het coalitie akkoord zijn opgepakt en in uitvoering. In deze coalitie periode is er veel gerealiseerd. Het coalitieakkoord ligt op koers. De fondsenstructuur met daaronder innovatiefonds, breedband, en energiefonds laat zien, dat Overijssel met kracht aan de toekomst werkt om de provincie mee te nemen. Goed voor de leefbaarheid goed voor de economie.

Economie

Op het gebied van de regionale economie hebben we een impuls gegeven via de topsectoren en programma’s om sectoren zoals toerisme, agrofoods gericht te ondersteunen. Die lijn draagt bij aan een geode regionale economie, maar kan wat betreft de ChristenUnie beter door minder op de top in te zoomen, maar breed ook naar het MKB te kijken, de maakindustrie, de bouw, het gewortelde familiebedrijf. Het is de taak om juist deze bedrijven beter te stimuleren.
We slagen als provincie er niet in om de werkloosheid op te lossen met ingezette programma’s. Dat kan ook niet alleen van de provincie komen, maar daarvoor is een bloeiende economie hard nodig.

Wegen

Overijssel heeft deze periode veel geïnvesteerd in infrastructuur, spoor en wegen. Spoor meer, dan gedacht. Infra anders dan gedacht. Er is ook een punt om aan zelfreflectie te doen. We investeren relatief veel in Rijkswegen, omdat het rijk de wegen in Overijssel zelf onvoldoende urgent vindt. De N35 is daarvan een voorbeeld. Er si al 95 miljoen provinciaal geld naar deze weg gegaan. Vandaag staat opnieuw een besluit op de agenda. Anderzijds blijven daardoor knelpunten voor provinciale wegen onderbelicht. Nieuwleusen, Borne, Varssen om maar een paar voorbeelden te noemen. Er moet meer nadruk op de verantwoordelijkheid van het Rijk komen. Het is triest om te constateren dat de N36 met zoveel ongevallen- geen hogere prioriteit heeft.

Archief > 2014 > juli