De ChristenUnie wil meters maken met gebied Luchthaven Twente!

luchthaven twentewoensdag 02 juli 2014

De ChristenUnie concludeerde al eerder dat er geen draagvlak is voor burgerluchtvaart vanaf vliegveld Twente. In de vergadering van Provinciale Staten is deze conclusie meermalen aan bod gekomen. Er staan teveel lichten op rood. De luchthaven is van de baan.

De ChristenUnie heeft gepleit om op 2 juli  opties te verkennen die er nog open liggen. Wat is de toekomst van de luchthaven?  Er wordt voorgesteld een commissie van wijze mannen in te stellen om de toekomstverkenning uit te voeren. Realistisch en nuchter, niet meer en niet minder.

De fractie van de ChristenUnie vindt het onverstandig om een  perspectief open te laten voor burgerluchtvaart. Voor commerciële burgerluchtvaart via een regionale luchthaven is draagvlak in de regio gering.  Ook landelijk zie je meer aarzelingen dan perspectief. Beter is in om op dit punt te zetten op versterking van de grensoverschrijdende samenwerking met Munster-Osnabrück. Deze luchthaven ligt op een uurtje rijden afstand van Luchthaven Twente.

De ChristenUnie ziet graag dat dit aspect wordt meegenomen in het blik naar de toekomst door de commissie van wijzen. Overigens vinden wij het van belang, dat er breder gekeken wordt met partijen naar de gebiedsontwikkeling. . Met de dramatische werkloosheidscijfers in Enschede is de urgentie daarvan alleen maar toegenomen. Voor de jaarwisseling moeten wij in Provinciale Staten een debat kunnen voeren om de beleidsrichting voor de toekomst te kunnen bepalen graag op basis van een goed draagvlak.  Daarbij zal ook de positie en rol van ADT meegenomen moeten worden. Ook de vraag of er nog een actieve rol voor de provincie is voor het gebied zal opnieuw bekeken moeten worden.

Kortom, de ChristenUnie wil meters maken op weg  naar een realistische aanpak!

Archief > 2014 > juli