Kamper kogge voer de staten binnen

koggewoensdag 04 juni 2014

Woensdag 29 mei voer ineens de Kamper kogge de agenda van de Provinciale Staten op. D66 kwam met een motie om te delen in de investeringskosten voor de exposite van de IJsselkogge.

De provincie moet gelijk optrekken met de gemeente Kampen in de planontwikkeling van de IJsselkogge. Het besluit over de D66 motie moest ook snel plaatsvinden, want op hetzelfde moment moest de gemeenteraad van Kampen over dat thema besluiten.
Vanuit de ChristenUnie bestond er sympathie voor de kogge. Het behoort tot het cultuur historisch erfgoed, dat aandacht verdient. ‘Bovendien kan de kogge ook een bijdrage leveren aan het bevorderen van het toerisme in Overijssel’, zo liet fractievoorzitter Jan Westert in een reactie weten. Maar hij vond het wel verrassend dat de kogge ineens de staten binnenvoer. ‘De vraag om provinciaal geld gaat zo wel erg gemakkelijk. Daar is overleg voor nodig.’ In een sms-bericht had hij bij de fractievoorzitter Johan Witteveen van de ChristenUnie in Kampen ook aangedrongen op enig uitstel van de besluitvorming in kampen ook aangedrongen op enige uitstel, zodat er tussen GS en de gemeente Kampen nog eens van gedachten kan worden gewisseld. De motie van D66 werd zonder harde toezegging vanuit de PS als signaal van sympathie aangenomen.

Archief > 2014 > juni