ChristenUnie Overijssel vraagt zorgvuldig Faunabeheerplan

ganzeningrasdinsdag 27 mei 2014

Het Faunabeheerplan van de Provincie Overijssel ligt vanaf 26 mei ter inzage. Daarin is onder andere een aanpak van de ganzenoverlast opgenomen. Het aantal ganzen in Overijssel is de afgelopen jaren fors toegenomen. De Provincie stelt daarom maatregelen voor om de populatie terug te brengen. Dat roept de vraag op of “de gans in Overijssel vogelvrij is verklaard”?

De ChristenUnie gaat uit van een evenwichtige benadering van  economie en ecologie. De belangen van de agrarische sector gaan ons ter harte. Het is bekend wat een gans kan doen met  een goed stukje grasland. Bestrijding van ganzen is wat de ChristenUnie betreft dan ook  noodzakelijk, ook via de jacht. Dat laat echter onverlet dat besluiten over ingrepen en beheer op een zorgvuldige manier tot stand moeten komen. Het doden van dieren moet een duidelijk doel van goed beheer dienen.

De ChristenUnie wil weten of de besluitvorming heeft plaatsgevonden in aanwezigheid van agrariërs, jagers en natuurbeherende organisaties?  Waarom is het nodig om meerdere ganzensoorten gedurende het jaar af te schieten? De ChristenUnie vraagt zich wat het effect zal zijn tussen bestrijden van ganzen rond het jaar en bestrijden van ganzen met een periode van winterrust? Wordt het beleid jaarlijks bijgesteld en zo ja, wie is daarvoor verantwoordelijk en wie controleert dat?

Om een zorgvuldige afweging te kunnen maken stelt Statenlid Marjan van der Bent woensdag tijdens de Statenvergadering mondelinge vragen aan het College. De ChristenUnie zal het uiteindelijke oordeel opschorten tot de definitieve bespreking in Commissie en Staten.

Archief > 2014 > mei