ChristenUnie vindt locale energiecorporaties onmisbaar bij omschakeling naar nieuwe vormen van energie.

kolencentralewoensdag 21 mei 2014

Twee bussen met raadsleden, statenleden en vertegenwoordigers van locale energieprojecten uit Overijssel en Gelderland reisden naar Saerbeck (Dld). Statenlid van der Bent was benieuwd waarom we naar Saerbeck in Duitsland gingen. Saerbeck is een dorp van 7.200 inwoners, in de omgeving van Rheine. Waarin schuilt het verschil met Nederland?

Allereerst werden we welkom geheten door een enthousiaste burgemeester die vol trots vertelde waarom hij zich zo krachtig voor de locale energiecorporatie inzette. In 2009 heeft Saerbeck ervoor gekozen om gebruik te maken van hernieuwbare energie om in 2030 zelfvoorzienend te zijn. Het gebruik van locaal opgewekte energie komt ten goede aan het hele dorp: lagere energielasten (ook voor gemeentelijke gebouwen,  plaatselijke werkgelegenheid, locale investeerders doen mee, investeringen vinden plaats binnen  de eigen gemeente en tenslotte wordt ook de betrokkenheid van burgers vergroot.
We zagen de drie hoofdpijlers van het project waarvan het bio-energiepark het belangrijkste is.
Op  een terrein van 90 ha (eigendom van de gemeente) staan 7 windturbines met een ashoogte van 150 m; tegen oude munitiebunkers zijn zonnepanelen gelegd, die een gezamenlijk vermogen hebben van 5,74 MW en er bevindt zich een biogasinsatallatie op het terrein. Het geheel ligt op 1,5 km afstand van het dorp. Daarnaast draait in Saerbeck een warmtecentrale  om de gemeentelijke  gebouwen van warmte te voorzien. Dit levert anno 2013 al een productie van 29 megawatt op per jaar, ongeveer twee keer zoveel als de energiebehoefte van de gemeente Saerbeck. De doelstelling is dus ruimschoots gehaald. Educatieve projecten (Energiebelevingspad) maken het plaatje compleet.

In Overijssel krijgt de gedachte van locale energiecorporaties langzamerhand steeds meer vorm. Zoals Duurzaam Hoonhorst, Reggestroom en Blauwvingerstroom. In de discussie over hernieuwbare energie die Provinciale Staten van Overijssel op dit moment voeren mogen de locale energiecorporaties niet ontbreken.

Een compliment voor Natuur en Milieu Overijssel die dit samen met de Euregio georganiseerd heeft.
Marjan van der Bent

Archief > 2014 > mei