ChristenUnie maakt zich sterk voor RTC Hardenberg

Icoontje standpunten onderwijs_141x141donderdag 20 februari 2014

De ChristenUnie Overijssel wil dat het RTC Hardenberg open kan blijven. ChristenUnie fractievoorzitter Jan Westert heeft in het vragenuur gedeputeerde Rietkerk aan de tand gevoeld. “Met het oog op de toekomst van ambachtelijke werkgelegenheid en vakmanschap is het van belang dat de regionale centra blijven bestaan. Zij dragen bij aan de kwalitatieve werkgelegenheid in onze provincie.”

In een motie Westert over techniekcentra en vakopleidingen heeft Provinciale Staten reeds uitgesproken er alles aan te willen doen om bestaande opleidingen op het terrein van techniek en vakmanschap te borgen en de crisis door te helpen. Het Regionaal Techniek Centrum Hardenberg staat het water aan de lippen. Opleidingen moeten gesloten worden en het centrum wordt afgebouwd. Dat is in tegenspraak met de uitspraak van Provinciale Staten. De provinciale fractie van de ChristenUnie in Overijssel vindt dat Gedeputeerde Staten geld beschikbaar moet stellen om het RTC Hardenberg te steunen zodat sluiting voorkomen kan worden en het centrum toekomstbestendig ingericht verder zal kunnen. Namens Gedeputeerde Staten heeft Theo Rietkerk toegezegd snel in gesprek te gaan met de gemeente Hardenberg en het bestuur van het Regionale Techniekcentrum. Hij denkt dat er een oplossing kan worden bereikt. De toezegging van de gedeputeerde was voor de ChristenUnie voldoende, waardoor een motie vreemd aan de orde van de dag achterwege kon blijven om gedeputeerde staten een directe aanwijzing te geven. Jan Westert: “De ChristenUnie hecht zwaar aan het belang van goede vakopleidingen in de regio. De kracht van de economie hangt niet alleen af van innovatieprogramma’s, maar vooral van de kracht van de arbeidsmarkt. In deze crisisperiode staat die relatie onder druk en dreigen opleidingen en techniekcentra te sneuvelen, terwijl in de nabije toekomst juist hier kansen liggen, mits er dan voldoende vakbekwaam  personeel is. Investeren in de arbeidsmarkt is investeren in de toekomst.”

Archief > 2014 > februari