Democratische legitimering gemeenschappelijke regelingen vragen aandacht

maandag 17 februari 2014

De ChristenUnie Overijssel heeft bij de behandeling van de kwaliteit van het openbaar bestuur in Overijssel aandacht gevraagd voor de democratische legitimering van samenwerkingsverbanden van gemeenten en provincies. In de brief van Gedeputeerde Staten worden als kernwaarden voor de bestuurlijke inrichting genoemd:

- betrouwbaar, voorspelbaar, zorgvuldig en transparant

-duurzaam, toekomstbestendig,

- toegankelijk

- democratische legitimering

Die waarden spreken de ChristenUnie aan, zo liet Jan Westert in de commissie weten. Dat geldt ook voor de lijn, dat voor samenwerking de maatschappelijke opgaven leidend moeten zijn. De bestuurlijke inrichting moet van onderop komen.

Ondanks het vertrekpunt van de goede kernwaarden zijn er ook kritische vragen te stellen over het toenemend belang van de democratische legitimering van al die ‘tussenvormen’ van de intergemeentelijke samenwerking. Die samenwerkingsvormen zullen in aantal en intensiteit door de decentralisatie van de jeugdzorg, de AWBZ en de WMO en de Participatiewet alleen maar toenemen.  De goede kernwaarden kunnen in de praktijk stevig onder druk komen te staan. Jan Westert: “Om voldoende bestuurskracht te organiseren hebben gemeenten deze aanpak nodig, maar een vitale democratie wordt er niet door bevorderd. Democratische controle wordt een moeizaam proces. Mijn fractie hecht aan een sterk huis van Thorbecke als hoofdstructuur.”

Gemeenschappelijke regelingen kunnen nodig zijn als tussenoplossing. Ze moeten vooral op tijdelijkheid zijn ingericht!

De ChristenUnie wilde weten hoe het aantal gemeenschappelijke regelingen zich ontwikkelt en welke vaste patronen zijn te ontdekken? GS zal daar nader inzicht in geven.

De provincie beoordeelt de bestuurskracht en de gemeentelijke schaal van de gemeenten in Overijssel op basis van de maatschappelijke opgaven. Vanuit de provincie zal niet worden aangedrongen op gemeentelijke schaalvergroting. Conform de maatschappelijke opgave moet dat bottum up worden georganiseerd. ‘Als de gemeenschappelijke regeling een vaste vluchtroute wordt om vragen over de bestuurskracht op te lossen, groeit er fundamenteel iets mis’, zo meent Westert. Hij wil graag weten, of de provincie een rol kan vervullen in het versterken van de democratische legitimering van samenwerkingsverbanden. Biedt de provinciewet daartoe mogelijkheden?, zo is de vraag van de ChristenUnie. De fractie heeft zich voorgenomen het gesprek over de bestuurlijke inrichting van Overijssel nauwgezet te volgen.

Archief > 2014 > februari