Bezuinigingen in openbaar vervoer noodzakelijk vanwege grote tekorten

treinmaandag 27 januari 2014

Al een aantal jaren komt de provincie veel geld tekort op het openbaar vervoer. De tekorten zijn tot nu toe opgevangen met tijdelijk geld uit de investeringsagenda van de vorige coalitieperiode en de reserves openbaar vervoer die er waren.

Er zijn verschillende redenen voor de tekorten:

  • Bezuinigingen bij de rijksoverheid en daardoor minder budget naar de regio’s.
  • Duurdere busconcessies dan verwacht.
  • Ingezet beleid om meer reizigers te trekken is nog niet succesvol geweest (bv de stadsdiensten van Deventer).
  • De regiotaxi is duur doordat er veel oneigenlijk gebruik van gemaakt wordt (als een gesubsidieerde taxi).

Dit kan zo niet doorgaan. Dit jaar moet er ombuiging plaatsvinden, want in 2015 is al het tijdelijke beschikbare geld op voor het openbaar vervoer. Ook andere provincies hebben vergelijkbare problemen met het openbaar vervoer. In Overijssel zijn scholieren en studenten grootgebruikers van het openbaar vervoer. In het aanvullend net (naar de kernen van >1000 inwoners) zelfs bijna 100% scholieren. Er wordt dus heel weinig gebruikt gemaakt van het OV door forensen en voor sociaal-recreatief gebruik.

Er is een aangescherpte OV visie nodig: openbaar vervoer is geen doel meer op zich, maar een onderdeel van de gehele mobiliteit en het  ruimtelijke ordeningsbeleid.

  • Het kernnet moet een volwaardig alternatief voor de auto kunnen zijn.
  • Waar vervoersstromen niet voldoende zijn, heeft de samenleving en de gemeente een grotere rol.
  • Auto, fiets en OV als modaliteiten moeten elkaar meer vervangen.
  • Het regionale OV wat door de regiotaxi gedaan wordt aan onderste vangnet van het aanvullende net, moet ontvlochten worden van het gemeentelijk doelgroepen vervoer en zal geschrapt worden.

De voorgestelde bezuinigingen op een rij:

  1. Vervallen van parallelle lijnen ( buslijnen die min of meer parallel aan het spoor lopen).
  2. Vervallen van het OV deel van de regiotaxi.
  3. Scholierenlijnen in het aanvullend net niet meer laten rijden in de schoolvakanties.
  4. Herontwerp van de stadsdiensten. Deels laten vervangen door streekbussen.

Uiteraard zijn er ook opbrengst verhogende maatregelen voorgesteld:

  • Oplossen tariefsproblemen in de randen van de concessies.
  • Verlagen kosten vervoer door elektrificatie van regionale treinen.
  • Snellere, kortere lijnen (bv doorstroomassen in Zwolle) is een aantrekkelijker product.
  • Afvlakken van de scholierenspits in nauw overleg met de scholen. Met name het vervoer naar Deltion Zwolle is een sprekend voorbeeld.

Deze voorstellen hebben voelbare gevolgen in de provincie. Het gaat te ver om dat hier allemaal te benoemen. Met name de bezuiniging op de regiotaxi gaat gevoeld worden. Er zijn oplossingen in de maak in de vorm van buurtbussen, maar dat kost tijd om met de dorpen en buurtschappen te overleggen. Ook het in nauw overleg met de gemeente de bezuiniging op de regiotaxi vorm te geven kost tijd. Daarom zal de regiotaxi niet voor 2016 geschrapt worden. Het gaat ook gevolgen voor de werkgelegenheid hebben. Minder werk voor buschauffeurs en voor regiotaxi chauffeurs.

« Terug

Archief > 2014 > januari

Geen berichten gevonden