Overijssel 20XX

shutterstock jeugddonderdag 09 januari 2014

Tijdens de commissie openbaar bestuur stond het programma Overijssels bestuur 20XX centraal. Het is een programma dat erop gericht is om in gezamenlijkheid met andere overheden, maatschappelijke instellingen, burgers en bedrijfsleven na te denken over de veranderde verhouding tussen overheid en samenleving.

In 2014 komen vier thema’s aan de orde:

• Andere overheid, grote burger
  • Het maken van nieuwe verbindingen
  • De bestuurder en volksvertegenwoordiger van 20XX: wie zijn dat?
  • Nieuwe vormen van Noaberschap: Noaberschap 3.0

Huis van Thorbecke

In zijn inbreng reageerde Jan Westert, namens de ChristenUnie. “Met buitengewone belangstelling heeft de ChristenUnie van uw koersdocument kennisgenomen. Het is van belang, dat wij inzetten op de veranderende rol van de overheid. Ik heb de afgelopen dagen op verschillende momenten geconstateerd dat er veel aandacht wordt gevraagd voor de rol en positie van de overheid en het functioneren van onze democratie.

“De nieuwjaarstoespraak van de burgemeester van Eindhoven over het verticale rol van de overheid tegenover en naast de horizontale rol van de overheid, als partner tussen anderen vraagt werkelijk veel aandacht. Het functioneren van de overheid is niet geheel zonder zorg”, aldus Jan Westert. In een netwerksamenleving met snelle horizontale verbindingen hebben oude bureaucratische instituties het moeilijk. We zetten in op vernieuwing van het huis van Thorbecke, maar past het huis überhaupt nog wel?, zo vroeg de fractievoorzitter van de ChristenUnie zich af.”

Publicatieplicht van elk bonnetje?

“Wat betekent de ontwikkeling voor de democratie en democratisch functioneren. In mijn omgeving – ook die van de N340 -hoor ik vooral onvrede over de overheid. Hoe staat het in Overijssel met kandidaten voor gemeenteraden? Een Twentse hoogleraar wil dat kandidaten buiten partijlijnen om  worden gerekruteerde voor gemeenteraden. Dat zegt iets over de positie van politieke partijen, en ook iets over de belangstelling voor onze lokale democratie. De burger zoekt andere wegen, gaat vooral zijn eigen weg, niet solistisch maar de burger kent effectievere netwerken.”  Westert: “De burger vertrouwt de overheid ook niet meer. Ik vind het integriteitsgesprek binnen provinciale staten zinvol. Dat is een noodzakelijk gesprek! Het is echter niet het antwoord op het gebrek aan vertrouwen. Dat vertrouwen herwinnen we niet alleen met meer openheid, of met een publicatieplicht voor elk bonnetje op internet. Voor de burger is dat meer van hetzelfde! Meer controle,  meer bureaucratie, het doodregelen van effectief bestuur”, zo constateerde Westert namens de ChristenUnie.

De ChristenUnie stemt van harte in met het programma Overijssel 20XX, maar de fractie heeft ook het gevoel dat met dit programma het echte probleem van de samenleving en de rol van de overheid nog niet wordt gepakt. De provincie wil werken aan betere verbinding met de burger, maar wil die burger dat nog wel met ons?

De provincie Overijssel loopt met 20XX voorop in Nederland. Dat is prima. Wij spelen met dit programma in op horizontale netwerken, burgerinitiatieven, coöperaties. Op die manier – en we kunnen niet anders-  sluiten we aan bij de omvorming naar nieuwe structuren in  Overijsselse  samenleving. “Het blijft werken van binnen naar buiten om in te spelen op een stille revolutie die ons bij wijze van spreken overbodig maakt”, aldus de ChristenUnie.

Guerilla

“De heer Karssen (D66) pleitte voor de guerrilla-ambtenaar. Een boeiende gedachte, maar volgens mij bedoeld hij gewoon, dat de volksvertegenwoordiger zijn werk behoort te doen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een lezing van de heer Karssen op dit fenomeen”, zo stelde Jan Westert.

"Provincies en gemeenten doen hun best om in een nieuwe rol te komen, maar zij scheppen gelijktijdig allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden en tamelijk ondoorzichtige en democratisch moeilijk te controleren structuren. De jeugdzorg vormt daarvan een voorbeeld. Jeugdzorg gaat naar gemeenten. Die gemeenten schalen meteen het werk op tot een samenwerkingsverband, zodat jeugdzorg weer buiten beeld is. Had de provinciewet ons hier ook geen andere ruimte geboden om de gemeenten dicht bij huis aan zet te kunnen laten en bovendien het democratisch proces zijn werk te laten doen in het toezicht op de jeugdzorg", zo vroeg de ChristenUnie zich af.

Archief > 2014 > januari