Regionale techniekcentra, jonge boeren en 1000 banenplan

Werkende manmaandag 18 november 2013

ChristenUnie moties om regionale techniekcentra en -opleidingen overeind te houden en om jonge boeren die een bedrijf willen overnemen te stimuleren met een regeling, aangenomen.
Daarnaast aandacht gevraagd voor voortzetting van 1000 banen-jongerenplan.

Motie ChristenUnie Overijssel regionale techniekcentra aangenomen

De ChristenUnie Overijssel kwam tijdens de begrotingsbehandeling in de Provinciale Staten met een motie om het regionaal technisch onderwijs en de techniekcentra overeind te houden. De technische opleidingen voorzien in een behoefte bij het regionale bedrijfsleven, maar staan onder druk door de economische recessie. Zo is het belangrijk dat het RTC in Hardenberg de kans krijgt om de recessie door te komen. De provincie moet er vanuit het regionaal economisch belang alles aan doen om de opleidingen te helpen de crises door te komen.

Jonge boeren motie ChristenUnie aangenomen

Vanaf mei 2005 heeft de ChristenUnie zich ingezet voor een stimuleringsregeling voor jonge boeren, die een bedrijf willen overnemen. Deze regeling loopt af. De ChristenUnie wil dat er in het kader van het nieuwe beleid een nieuwe stimuleringsregeling komt. Met steun van de VVD en SGP heeft de ChristenUnie een motie aanvaard gekregen, waarin Gedeputeerde Staten wordt opgedragen zich maximaal in te zetten om in IPO-verband (Internationaal Provinciaal Overleg) een vergelijkbare regeling voor jonge landbouwers tot stand te brengen. Naast deze motie diende het CDA een eigen motie in.

1000 jongerenplan

Tijdens de begrotingsbehandeling in Provinciale Staten refereerde fractie voorzitter Jan Westert aan de commissie regionale economie, waar door hem aandacht is gevraagd voor voortzetting van het succesvolle 1000-jongerenplan na de transitie jeugdzorg. “Van de gedeputeerde heb ik begrepen, dat hij bereidt is daartoe scenario’s te ontwikkelen. Ik zie dat graag bevestigd. In ieder geval sluit die benadering aan bij de eerdere inzet van mijn fractie om het 1000 jongerenplan toekomstbestendig te maken. Binnen de regionale economie zal juist het stimuleren van banen voor deze groep jongeren in het kader van de bestrijding jeugdwerkloosheid ook de komende jaren gefaciliteerd moeten worden. De ChristenUnie wil dat de provincie daar het voortouw neemt. Het begeleiden naar werk van deze groep jongeren blijft een sociaal-economische, belangrijke opgave.” Westert wil weten of GS deze lijn deelt. Het college van GS gaf aan, dat zij op zoek zijn naar mogelijkheden om het 1000-jongerenplan in te bedden in het regulier arbeidsmarkt beleid. De ChristenUnie wacht het resultaat van de inspanning af en zal bij de Perpectiefnota 2015 daarop terug komen.

Archief > 2013 > november