Breedband en recreatie

Bord Overijsselmaandag 18 november 2013

De afgelopen periode ben ik een aantal keren geconfronteerd met vragen uit de recreatiesector over breedband in het buitengebied. Recreatieondernemers geven aan dat zij te maken hebben met omzet verliezen door het ontbreken van breedband, hetgeen soms in de tienduizenden euro’s loopt. Gasten laten vanwege het ontbreken van breedband, parken en campings links liggen.

Hun belang om snel breedband in te voeren is groot. Gastvrij Overijssel noemen zij een mooi programma, maar voor dat programma zijn de gasten wel nodig. Recreatieondernemers staan bij uitstek in de voorhoede als het gaat om de noodzaak van de aanleg van breedband in  het buitengebied. Zij zijn afhankelijk van de gebiedsverglazing en een separaat netwerk is te duur.

De fractie van de ChristenUnie heeft aan het college van Gedeputeerde Staten de volgende vragen gesteld.

1. Herkent het college deze problematiek? En ziet u de urgentie ervan?

2. Op welke wijze kan worden bevorderd dat de recreatiesector snel kan aansluiten op de verglazing?

3. Eerder is in deze Staten gevraagd alvast ruimte te geven aan bedrijventerreinen. Is er ook de mogelijkheid om ter wille van het grote belang de recreatiesector versneld ter hand te nemen?

4. Wat moet er nog gebeuren nadat in PS het debat over de uitrol van breedband in het buitengebied is aangenomen om te komen tot een snelle uitvoering?

5. De planning van de besluitvorming in PS schuift op? Kan deze worden versneld?

Archief > 2013 > november