Provincie Overijssel investeert provinciaal geld in Rijksweg A1

1015340.JPGwoensdag 02 oktober 2013

Iedereen die wel eens gebruik maakt van de A1 is bekend met het regelmatig optredende fileprobleem al daar. Het heeft alles te maken met het vele vrachtverkeer wat oost-west rijdt. De A1 is een belangrijke oost-west corridor. Ook in Europees verband is de A1 opgenomen in het Trans Europese netwerk (TEN-T).

Echter, de al vele jaren bestaande lobby richting Den Haag om de fileproblemen op te lossen hadden slechts tot resultaat dat de A1 pas in 2028 in het meerjaren investeringsprogramma opgenomen zou worden.

Al veel langer is door de oostelijke mobiliteitsbestuurders aangegeven dat de oostelijke regio bereid is om mee te financieren en voor te financieren als de minster bereid zou zijn om de benodigde investering van de A1 naar voren te halen. Deze lobby is succesvol geweest!

Ondanks alle bezuinigingen op rijksinfrastructuur gaat er toch een bestuursovereenkomst komen tussen de provincie en het minsterie waarbij men over en belooft te investeren in een toekomstvast A1.

Met een (voor)investeringsbedrag van 90 miljoen vanuit de provincie Overijssel (en ook nog wat geld vanuit de provincie Gelderland, tenslotte ligt Apeldoorn in Gelderland) kan Rijkswaterstaat al in 2017 met een budget van 126 miljoen aan de slag met de grootste knelpunten tussen Azelo en Apeldoorn. En in 2024 is de A1 opgenomen in het MIRT (inversteringsprogramma mobiliteit en ruimte van het rijk) zodat de gedeeltelijk 4 baans en gedeeltelijk 3 baans aanleg mogelijk wordt.

De provincie investeert zelf ook nog 10 miljoen in het aantrekkelijk maken van de omgeving van de A1 (de zogenaamde A1 zone).

Archief > 2013 > oktober