Forse provinciale bijdrage aan spoorzone Zwolle

1015287.JPGwoensdag 02 oktober 2013

Provinciale Staten hebben het besluit genomen om 45 miljoen te willen investeren in de spoorzone van Zwolle.

Het 2e spoorknooppunt van ons land, na Utrecht het grootste knooppunt. Er vertrekken treinen richting Amersfoort, Lelystad, Kampen, Leeuwarden, Groningen, Emmen, Enschede, Deventer.

Grootste knelpunt is het busvervoer vanaf de voorzijde van het station. Te weinig ruimte. Maar ook de beperkte ruimte voor fietsparkeren en het lelijke beeld van al die fietsen her en der in de stationsomgeving, is velen al jaren een doorn in het oog.

En precies die punten wil de provincie in nauwe samenwerking gaan aanpakken met de gemeente Zwolle.

Het gehele bedrag wat in deze collegeperiode beschikbaar was voor Zwolle Kampen Netwerkstad wordt nu geïnvesteerd in de Spoorzone. (Ter vergelijking: voor Netwerkstad Twente is 21 miljoen beschikbaar en voor de Stedendriehoek Deventer is 12 miljoen beschikbaar)

Door het grote bedrag van 45 miljoen ineens is de gemeente Zwolle ook in staat om nu al te investeren in de stationsomgeving, zodat het ook ingericht kan worden tot meer een verblijfsomgeving. Het moet een poort voor de stad worden.

De provincie hecht er wel sterk aan dat de gemeente Zwolle uiteindelijk met een zelfde investering in de Spoorzone komt als de provincie nu. Het uiteindelijke investeringsbedrag in de Spoorzone (met de partners NS en Prorail die nu al investeren in de reizigerstunnel en het 4e eilandperron) zal dan ook rond de 110 miljoen euro bedragen.

Ook vindt de provincie de openbare toegankelijkheid van station erg belangrijk. De Noord-Zuid verbinding tussen de stadsdelen moet intact blijven. Hoe de gemeente Zwolle dat vorm gaat geven is nog afwachten.

« Terug

Archief > 2013 > oktober

Geen berichten gevonden