Schaliegas

schaliegasmaandag 23 september 2013

De ChristenUnie stemde deze week niet in met de motie tegen schaliegas. Dat wil overigens niet zeggen dat de ChristenUnie voor schaliegas en proefboringen zou zijn. Het thema is ons echter te omvattend om met een snel signaal af te doen.

We willen een goed gesprek over deze ontwikkeling op basis van een normale voorbereiding  in de Provinciale Staten. Die ruimte en tijd is er volgens de ChristenUnie. Overijssel is niet aangewezen als gebied voor proefboringen. Bovendien is het staand beleid van het college om niet in te stemmen met zulke boringen.

Landelijk is het debat over schaliegas op gang gekomen. De wijze waarop de provincie daarbij betrokken is vraagt nadere duiding.  Een snelle ‘tegen schaliegas’–motie met een standpunt dat we morgen niet staande kunnen houden, heeft niet de instemming van de ChristenUnie. Het moet volstrekt helder zijn, dat we de risico’s ten aanzien van schaliegas boven tafel willen hebben. Als het gaat om de winning van drinkwater in Overijssel, moet het duidelijk zijn dat het drinkwater geen risico loopt als gevolg van de winning van schaliegas. En zo zijn er nog wel nadere criteria te formuleren. Schaliegas zien wij ook niet als opmaat om de ambities naar duurzame en hernieuwbare energie te verminderen. We willen de beoordeling echter laten plaatsvinden op basis een gegronde afweging. Daarom stemde de fractie tegen een algemene motie om schaliegas te weren, aldus fractievoorzitter Jan Westert. Hij rekent er op dat het thema binnen afzienbare tijd nader wordt geagendeerd in de commissie en hoopt dat er dan nog ruimte is voor een inhoudelijke gedachtenwisseling.

Archief > 2013 > september