Akkoord Samen werkt beter: krachtige landbouw, prachtige natuur

landbouw-koeien_APR5550donderdag 18 juli 2013

De ChristenUnie is blij dat het Akkoord “Samen werkt beter” met zeer brede steun in Provinciale Staten van Overijssel is aangenomen. Het is de kroon op de motie die Statenlid van der Bent in december 2012 heeft ingediend. Grote winst van het Akkoord is dat economie en ecologie weer die plaats krijgen die ze beiden verdienen. Overijssel is gebaat bij een krachtige economie in de sectoren van landbouw en recreatie. Daarnaast maakt de prachtige natuur in Overijssel wezenlijk deel uit van de identiteit van onze provincie.

De ChristenUnie vroeg om een PACT waarin de diverse partijen samen de opgaven in het landelijk  gebied onder ogen zien en oppakken. Het is de verdienste van de verkenners, de heren Verdaas en Schaap dat zij het mogelijk  hebben gemaakt dat het Akkoord door 16 organisaties is ondertekend:
landbouworganisatie LTO, natuurorganisaties, maar ook de waterschappen, VNG,Overijssels Particulier Grondbezit (OPG), de RECRON (recratie) en VNO-NCW.
Ook het College van Gedeputeerde Staten (in de persoon van Gedeputeerden Maij en Boerman) ondertekenden het Akkoord. Het Akkoord is veel meer dan een “gentlementsagreement” voor goede omgangsvormen. Het brengt helder in beeld  voor welke opgaven het landelijk gebied staat: Natura 2000, waterveiligheid, herijking Ecologische Hoofdstructuur, ontwikkelruimte voor landbouw en recreatie. Dit voorstel geeft kaders aan voor de uitvoering van de EHS en de Ontwikkelopgave Natura 2000. In de gebieden zal ruimte zijn voor maatwerk, waarbij gelijkwaardige betrokkenheid van agrariërs en andere belanghebbenden voorop staat. Daarmee is duidelijkheid gekomen voor de gebieden, die nu in gebiedsprocessen verder kunnen werken aan de uitvoering. Draagvlak, vertrouwen  en begrip voor elkaar zijn sleutels die vanuit de gedachte van het Akkoord opnieuw invulling moeten krijgen. In sommige gebieden ligt het bijzonder moeilijk; daarvoor is extra aandacht gevraagd door de Staten:  Wanneperveen/Barsbeek, Noord Oost Twente, het Vechtdal en de bufferzones. Gelukkig kennen we ook gebiedsontwikkelingen die als voorbeeld kunnen dienen voor de uitwerking van het Akkoord: de Oldematen bij Staphorst, het Boetelerveld bij Raalte en de Salland Deal.
De ChristenUnie nam het initiatief om samen met andere partijen op tot vertrouwen tussen de partijen in het landelijk  gebied. In het najaar van 2012 bleek namelijk dat partijen in het landelijk gebied haaks tegenover elkaar stonden: landbouw contra natuur. Die verhoudingen weerspiegelden zich in de Provinciale Staten, zodat evenwichtige  besluitvorming onmogelijk was.

Wat mij persoonlijk trof is dat ook in dit dossier sprake is van een kanteling, zoals die ook op andere maatschappelijke terreinen aan de gang is. De netwerksamenleving heeft zijn intrede gedaan en de verantwoordelijke participatiesamenleving is in opkomst. Het uitsluitend opkomen voor één deelbelang  vergroot de tegenstellingen en is uiteindelijk een doodlopende weg: dat geldt voor zowel natuur als landbouw. Een bundeling van krachten  kan een goed tegenwicht bieden aan alle eisen die op het landelijk gebied afkomen. Samen werkt beter: een terechte titel.

Marjan van der Bent,
Statenlid ChristenUnie Overijssel