Overijssel van Morgen

dagvanoverijssel595maandag 08 juli 2013

Bij de behandeling van de Perspectiefnota diende de ChristenUnie een motie in met het oog op Overijssel van morgen. De motie werd mee ingediend door de fracties van D66 en de SGP. In de motie worden Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten uitgenodigd om op een proactieve manier zich te buigen over de toekomst van het bestuur van Overijssel. Tijdens de Perspectiefnota ging fractievoorzitter Jan Westert uitgebreid op dit thema in.

“Hoe ziet het Overijssel van morgen er bestuurlijk uit. Er wordt meer óver dan met ons gesproken over de vernieuwing van het bestuur. De nota ‘Bestuur in samenhang’ van ministerPlasterk wil toe naar minder provincies. De minister introduceert nieuwe vleugels. Overijssel is in voor de Noordoostpolder, maar in PS hebben wij daar geen echte uitspraak over gedaan. D66, waar ik de motie mee indien, is voorstander van snelle landsdeelvorming. De ChristenUnie niet. Meppel en Dronten zijn gericht op Zwolle-Kampen netwerkstad. Ik zie graag dat PS proactiever betrokken is bij het bestuurlijk debat over de toekomst van Overijssel.”

Dit geldt niet alleen voor de vragen over herindeling en opschaling, vindt Westert, maar vooral en met name voor de wijze waarop de provincie in een netwerksamenleving met veel dynamische horizontale en verticale bestuurlijke rollen en partnerships te maken krijgt. De ChristenUnie komt in de Perspectief-nota zeker negen rollen tegen: procesbewaker, kwaliteitsbewaker, belangenbehartiger, beleidsbepaler, ontwikkelaar, investeerder, mede-eigenaar, opdrachtgever, toezichthouder, samenwerker, faciliteerder.

“De provincie acteert zowel in horizontale verbanden: Centres of Expertise (Saxion en Windesheim), het pact van natuur en landbouw, shared service, als in verticale: met gemeenten en waterschappen. Daarnaast horizontaal en verticaal tegelijkertijd bij gebiedsontwikkelingen. Het openbaar bestuur is dus tamelijk dynamisch en zelfs niet meer in een matrix te vangen. Dat vergt ook een intensiever gesprek met GS over onze rol als PS”, aldus de fractievoorzitter van de ChristenUnie in Provinciale Staten.

De ingewikkeldheid vergroot de afstand tot de burger en vraagt ter wille van democratische legitimering om good governance. Terwijl we van maatschappelijke organisaties van alles eisen over governance en toezicht, staat PS soms te snel op afstand. Dat debat wil de ChristenUnie met de motie in Provinciale Staten vorm geven. Overijssel van morgen moet een heldere bestuursfilosofie hebben.

Archief > 2013 > juli