Tweede Kamer moet Masterplan Teeven ontmaskeren

gevangenismaandag 03 juni 2013

De ChristenUnie Overijssel vindt dat de Tweede Kamer het masterplan van staatssecretaris Teeven deze week moet ontmaskeren. De afgelopen weken zijn er veel goede, alternatieve ideeën en plannen aangedragen om locaties als Veldzicht en Oldenkotte, Karelskamp en Grittenborg open te houden, waarbij de bezuinigen ook anders kunnen worden ingevuld.

Bovendien vindt de provinciale ChristenUnie-fractie in Overijssel, dat sluiting van deze locaties de werkgelegenheid in de Overijssel nog eens sterk naar beneden haalt.  Teeven voert een smal beleid op het behalen van financiële resultaten, maar let volstrekt onvoldoende op de effecten voor de regio, waar de locaties nu staan.

Fractievoorzitter Jan Westert hoopt dat de Tweede Kamer de slechte plannen van Teeven deze week ontmaskert en ruimte schept voor een alternatief beleid. Door burgemeesters is dat de afgelopen week nog een keer prima aangekaart. Voor de instellingen en medewerkers, die nu al weken lang op een positieve manier in het geweer komen, i s het van groot belang dat er ruimte komt voor anders denken.

De provinciale ChristenUnie in Overijssel vindt het bovendien dramatisch, dat er zo weinig afstemming is met de provincies als het gaat om het behoud van rijksbanen in de provincies.  Westert: “We leveren niet alleen financieel als provinciale overheid aan het op orde brengen van ’s rijksschatkist, maar moeten ook nog eens bloeden door het wegvallen van banen.  In het landelijk beleid moet dat aspect meer aandacht krijgen.” De ChristenUnie vindt dat juist dit element bij het openhouden van justitiële inrichtingen veel beter tot zijn recht kan komen. Er is geen enkel doorslaggevend motief  om dat beleid op enkele plaatsen in het land te concentreren.

Archief > 2013 > juni