Contra-expertise maatschappelijke kosten sluiting Veldzicht en Karelskamp

maandag 13 mei 2013

De ChristenUnie in Overijssel wil dat het College van Gedeputeerde Staten gaat werken aan een contra-expertise van de maatschappelijke kosten, die voortvloeien uit de sluiting van de justitiële inrichtingen. Dit voorstel deed fractievoorzitter, Jan Westert, tijdens de drukbezochte commissievergadering van Provinciale Staten, waar de sluiting van de justitiële inrichtingen te Balkbrug en Almelo waren geagendeerd.

Vijf insprekers, waaronder burgemeester Snijder van Hardenberg maakten klip en klaar de gevolgen van de sluiting van deze instellingen voor de regio helder. De gevolgen van de sluiting van Veldzicht en de nabij gelegen Grittenborg te Hoogeveen houdt in dat 20% van de bezuinigingen op het gevangeniswezen neerdaalt in deze subregio.  ‘Dat is onevenredig zwaar’, zo betoogde Snijders.  De directeur van Veldzicht bracht op een sterke manier het kwaliteitsaspect van de Tbs-kliniek in. En de heer Hutten maakte duidelijk wat het verlies voor Almelo betekent.

Wat de ChristenUnie betreft gaat er vanuit de Provinciale Staten een hard en helder signaal naar Den Haag, dat dit een dramatisch slecht plan is voor Overijssel. ‘Slecht voor de werkgelegenheid, slecht voor de leefbaarheid. Slecht voor Overijssel’, vond Jan Westert namens de CU-fractie. Hij is blij met de opstelling van de fractie van de PvdA en de VVD in Overijssel, die ook geen heil in deze kabinetsplannen zien. De Christenunie zal een statenbrede motie in de vergadering van 17 april dan ook van harte steunen. De fractie is blij met de unanimiteit in de staten tijdens de commissievergadering. Dat is ook een steun in de rug van het college om stevig in te zetten in de lobby naar Den Haag.

Contra-expertise

De fractie van de ChristenUnie in Overijssel is op geen enkele manier overtuigd van de bezuinigingsdoelstelling, die de staatssecretaris met de sluiting probeert te halen. Daarom vroeg zij naar een contra-expertise van GS. De maatschappelijke effecten en kosten moeten beter in kaart worden gebracht.  De ChristenUnie denkt daarbij aan de weging van de maatschappelijke kosten en effecten, die het gevolg zijn van deze operatie.  Vanuit Veldzicht werd al aangegeven, dat de frictiekosten te optimistisch zijn ingeschat. De ChristenUnie ziet daarnaast de grote kapitaalsvernietiging vanwege recente investeringen, de kosten in de sociale zekerheid, de WMO en de GGZ, die het gevolg zijn van de sluiting.  Voor wat betreft Balkbrug speelt ook de leefbaarheid van het dorp een grote rol. De indirecte kosten van het verlies aan werkgelegenheid, die door het vertrek van Veldzicht ontstaan zijn buitengewoon. In termen van leefbaarheid kan de provincie straks via projecten de leefbaarheid om een onnatuurlijke wijze weer stimuleren. En dan geldt voor Veldzicht ook nog dat het monument is met een grote landschappelijke waarde.  Voor Almelo geldt dat het al eerder te maken had met het verlies aan rijksbanen. Het college wilde geen zelfstandige contra/expertisen, maar is met gemeenten wel bereid om een dossier op te bouwen om de maatschappelijke kosten in kaart te brengen.

Pact over rijksbanen in provincie

Westert wilde van het college ook een breder insteek van deze problematiek rond het verlies aan rijksbanen. Hij gaf aan, dat we daar eerder mee te maken hebben gehad.  De ChristenUnie constateert, dat we regelmatig worden geconfronteerd met rijksbezuinigingen. In IPO/verband proberen provincies de schade te beperken door met het rijk akkoorden te sluiten, maar daar wordt nooit het verlies aan rijksbanen bij betrokken. De effecten van deze maatregelen krijgt de provincie er nog een bij. ´Voor wat, hoort wat´ vindt de ChristenUnie. Het wordt tijd om in IPO-verband ook over deze maatregelen afspraken te maken. De ChristenUnie pleit voor een pact over rijksbanen in de provincie.  Het college van GS gaf aan, dat zij in overleg zijn over rijksdiensten en deze problematiek  daarbij te betrekken.

Archief > 2013 > mei