Werkbezoek Carla Dik - Faber Overijssel

Carla Dik-Faber Foto Ruben Timmanvrijdag 10 mei 2013

Tweede Kamerlid Carla Dik heeft de Wieden en de Weerribben bezocht om beter zicht te krijgen op de problematiek van Natura 2000 en de Ecologische Hoofdstructuur en de gevolgen daarvan voor de agrarische sector en de rietteelt.

Met ChristenUnie gedeputeerde Boerman en diverse bestuurders en mensen uit het gebied kon ze zich maximaal laten informeren over diverse onderwerpen. Dik-Faber: ‘Je voelt in Noordwest-Overijssel de spanning tussen natuur, landbouw en toerisme. Het luistert in deze Natura 2000 gebieden zo nauw hoe en waar je – vaak via schaalvergroting – veehouderijbedrijven laat doorontwikkelen, soms op nog geen 100 meter vanaf de natuur.’

Het bezochte agrarisch bedrijf Slot aan de Barsbeek zit op de rand van de Wieden op slot. Via verbreding van zijn bedrijfsactiviteiten (riet /agrarisch natuurbeheer) hoopt Slot in de toekomst ook nog een doorontwikkeling van zijn bedrijf te kunnen realiseren. Nu is dit onmogelijk, maar de landelijke PAS moet de noodzakelijke ontwikkelruimte gaan bieden.

Ook de gesprekken met de riettelers gaven aan dat deze bedrijfstak het moeilijk heeft. Professioneler werken kan alleen als er ook langdurige pachtcontracten komen van de terreinbeheerders tegen een goede behhersvergoeding. Met vaste pachtcontracten kun je dan ook investeren in machines en innovatie. Dik-Faber was onder de indruk van de mooie natuur in de Wieden-Weerribben: ‘ Het is bijzonder hoe dit prachtige natuurgebied is ontstaan en in stand gehouden wordt. Ik ben me er zeer van bewust dat structureel beheer en onderhoud hier noodzakelijk is’. De riettelers spraken uit veel waardering te hebben voor de initiatieven en de aandacht die de ChristenUnie had en nog steeds heeft voor de riettelers.

Archief > 2013 > mei