Kleine scholen, groot goed

Schoolvrijdag 10 mei 2013

Al is onderwijs geen kerntaak van de provincie, krimp en leefbaarheid is dat wel. Daarom organiseerde Provinciale Staten eind april op initiatief van de ChristenUnie fractie een hoorzitting over de plannen van de Onderwijsraad scholen met minder dan 100 leerlingen te sluiten. Er was een grote belangstelling, diverse professionals uit het onderwijs gaven hun mening.

Onder andere Teun Jelle de Vries uit Zalk, directeur van een basisschool met 95 leerlingen. Zijn school scoort goed en werkt veel samen met andere zelfstandige scholen uit de regio. De school zorgt voor sociale samenhang in het dorp, zo stelt hij.

Ook Jan Spanjer, bestuursvoorzitter Noord-West Overijssel, is het niet eens met de plannen van de onderwijsraad. Kwaliteit staat niet gelijk aan leeropbrengsten en met deze plannen wordt de pluriformiteit in het onderwijs bedreigd.

Hans Peter Benschop, directeur van het Trendbureau, komt met een kritische noot wat betreft de relatie tussen leefbaarheid en voorzieningen. Volgens hem is er op het gebied van tevredenheid geen verschil gemeten tussen inwoners van kleine kernen mét school en inwoners van kleine kernen zonder school. Mensen herpakken zich en zoeken andere mogelijkheden.

Daarnaast zal volgens hem de daling van het aantal leerlingen niet doorzetten. Dit illustreert hij aan de hand van geboortecijfers van de afgelopen decennia.

In Agelo is de Stichting Behoud Kleine Scholen opgericht. De Stichting hoopt dat de Tweede Kamer tegen de plannen zullen stemmen. Volgens de stichting gaat sluiting van scholen in kleine dorpen ten koste van de leefbaarheid.

De regering wil scholen met minder dan honderd leerlingen sluiten. Volgens de Onderwijsraad kosten de kleine scholen teveel geld. Nu ligt de opheffingsnorm voor kleine scholen nog op ten minste 23 leerlingen. Als de plannen doorgaan dan zullen 114 basisscholen in onze provincie de deuren moeten sluiten. Dat komt neer op 20% van alle basisscholen in Overijssel.

De statenfracties van de ChristenUnie en het CDA zullen zich blijven inspannen om de opheffingsnorm van 100 leerlingen van tafel te krijgen.

Archief > 2013 > mei