ChristenUnie stemt in met begroting 2013

grafieken en tabellenwoensdag 21 november 2012

De kerntakenbegroting 2013 is een goede weergave van de lijn, die vanuit het coalitieakkoord in 2011 en 2012 is getrokken. De vertaling van de perspectiefnota voor 2013 is op een correcte wijze gebeurd. Overijssel wil inspireren, innoveren en investeren. Het accent verlegt zich van ambities naar uitvoering. ‘De fractie van de ChristenUnie kan zich goed in de begroting vinden. Het is wederom een stevig document geworden met een goede uitwerking van de geformuleerde beleidsrichting’, zo stelde fractievoorzitter Jan Westert in zijn algemene beschouwingen bij de begroting vast.

Economische recessie

In zijn algemene beschouwingen ging Jan Westert ook in op de economische recessie, die steeds meer voelbaar wordt in Overijssel. ‘De begroting is een belangrijke mijlpaal voor de Staten. De begroting schetst waar we aan werken en waar we in investeren! Het is de vertaling van de politieke ambities. Overijssel staat voor een forse investeringsopgave. Daar is de ChristenUnie blij mee. Investeren betekent versterken van de Overijsselse samenleving. Dat is nodig in deze tijd van bezuinigingen en recessie. De provinciale overheid kan die recessie niet voorkomen, of de pijn wegnemen’, aldus de fractievoorzitter. Door het forse algemene investeringsprogramma van de provincie wordt er wel een bijdrage geleverd om de periode van zwaar weer beter door te komen. ‘In Overijssel zien we veel bedrijven omvallen. De vanouds sterke bouwsector heeft het zwaar te verduren. De leegstand van winkels en kantoren laat zien dat er economische tegenwind is. Wie in zijn omgeving om zich heen kijkt, ziet dat mensen zonder werk raken. Met name oudere werknemers vinden moeilijk een nieuwe baan. Jongeren die van school komen hebben te weinig perspectief. De ChristenUnie vraagt het college daar aandacht voor te hebben. In het kader van de regionale economie is dat ook voor ons een aangelegen thema.’ Westert vroeg het college om in het voorjaar te komen met een nadere beleidsreactie over de gevolgen van de economische recessie voor de Overijsselse samenleving. De ChristenUnie wil weten welke aanvullende bijdrage en beleidsaccenten dit van de provincie vraagt. De ChristenUnie diende bovendien een motie van het CDA over de moeilijke positie van de bouw, mede in. Die motie werd aangenomen en GS zegde toe terug te komen op economische recessie.

Archief > 2012 > november