Binnenstad Almelo, landelijk gebied en spoor

woensdag 21 november 2012

Bij de afronding van de IMG-trajecten is de binnenstad Almelo aan de orde geweest. 8,9 miljoen van de beschikbare middelen vloeit terug naar de Algemene dekkingsreserve. De plannen voor de binnenstad Almelo worden meegenomen in de ontwikkelagenda voor de Netwerkstad Twente. Naar mening van de ChristenUnie zullen daarvoor extra middelen nodig zijn. In een motie vroeg de ChristenUnie om uit de vrijgevallen middelen opnieuw budget voor de Almelose binnenstad bij de Perspectiefnota 2014 beschikbaar te stellen. In de tussenliggende periode dient GS intensief  met Almelo in overleg treden over de uitwerking.  De motie werd gesteund door VVD en SGP. Uiteindelijk besloot Jan Westert de motie aan te houden, omdat het college er bij de ontwikkelagenda Netwerkstad Twente op terug wil komen en de motie op dit moment niet op een meerderheid in provinciale staten kon rekenen. Het is beter de vinger aan de pols te houden en scherp te blijven op deze ontwikkeling.

Landelijk gebied

Over de kerntaak landelijk gebied constateerde de ChristenUnie bij de algemene beschouwingen, dat de ChristenUnie heeft gevraagd om de moties tijdens het debat over de kaderstelling landelijk gebied te bundelen. Zo houdt PS overzicht en kan zij de uitwerking van de moties beter volgen. Jan Westert wilde het debat niet over doen. Hij wilde wel de column van de heer Hans Peter Benschop  van het Trendbureau aanhalen, die de worsteling van de Staten, en ook onze eigen worsteling beschreef om kaders te stellen. Ik citeer : ‘Mevrouw van der Bent was het duidelijkst in haar worsteling. Kunnen beperkende kaders wel in een context van ontwikkelingsplanologie?Zijn zij geen teruggang naar ‘toelatingsplanologie’?’ Volgens de fractievoorzitter van de ChristenUnie is dat de kernachtige crux van dit debat. ‘Die grondvraag moeten we onder ogen zien, anders blijft kaderstelling door Provinciale Staten een ingewikkeld thema. Wellicht kunnen de Staten van deze ervaring leren en is dit een goed onderwerp om in het bijscholingsprogramma te verwerken.’ De voorzitter van PS, mw. Ank Bijleveld, nam deze suggestie over.

Trein Wierden-Zwolle

De ChristenUnie wilde ten aanzien van het spoor Zwolle-Enschede weten wat het college ging doen met de beschikbare gelden uit het lenteakkoord van de Tweede Kamer. Er is 25 miljoen euro beschikbaar gesteld voor vier regionale sporen in Oost-Nederland. De ChristenUnie ziet heel graag dat een deel van die gelden ook daadwerkelijk ingezet gaan worden voor de elektrificatie voor het gedeelte Zwolle-Wierden. De fractie heeft GS gevraagd daar met voorrang werk van te maken in het overleg met de minister. In een motie van Martha van Abbema wilde de ChristenUnie het college oproepen om daarvoor het benodigde extra budget (in totaal is er 40 miljoen nodig om het ontbrekende deel te elektrificeren) te zoeken. De kansen voor structurele verbetering van deze belangrijke lijn die er de komende tijd liggen voor dit spoor moeten we niet laten liggen. De motie is uiteindelijk samengevoegd met een motie van PvdA en CDA en kreeg brede steun in de Staten.

Archief > 2012 > november