Rijksbeleid en schatkistbankieren

woensdag 21 november 2012

Bij de begrotingsbehandeling ging Jan Westert ook uitgebreid in op de positie ten opzichte van het rijk. ´Overijssel stelt de begroting vast, maar doen dat met een flinke portie onzekerheid,´ zo constateerde hij. ´Het nieuwe regeerakkoord verlangt van de lagere overheden ook een aanzienlijke bijdrage. Ik vraag het college om de gevolgen van het regeerakkoord binnen afzienbare tijd met PS te bespreken. Gelet op de eigen ambities moeten we zicht hebben op de betekenis van de Haagse plannen voor onze provincie en onze begroting.´ Het college zal daar op terugkomen, zo liet het weten.

Meer in het bijzonder heeft de ChristenUnie bedenkingen bij het gemak waarmee het schatkistbankieren door het Rijk wordt doorgezet. De kosten voor de provincie Overijssel zijn 25 miljoen. ´Die 25 miljoen kunnen we niet in Overijssel investeren,´ aldus Jan Westert. Samen met collega Reesink (CDA) diende hij een motie in, waarin zij het college oproepen zich krachtig te blijven verzetten tegen deze ingreep in de Overijsselse kas.De motie is een herbevestiging van de eerdere motie Reesink/Westert. De motie werd met brede steun in de Staten aangenomen.

Archief > 2012 > november