De kracht van Cultuur

s orkestdonderdag 19 juli 2012

Onder deze titel is in deze coalitieperiode het nieuwe cultuurbeleid vastgesteld op 12 juli. De kaders daarvoor stelden we al in maart vast. Het nieuwe cultuurbeleid heeft 3 peilers: 1. De kracht van het verleden (monumenten, streektaal en streekcultuur) 2. De kracht van het heden (talentontwikkeling) en 3. Cultuureducatie en participatie. De ChristenUnie heeft zich de afgelopen periode name voor de cultuureducatie sterk gemaakt.

Wij vinden het belangrijk dat er een doorlopen lijn van cultuuropvoeding is van de basisschool naar de topstructuur in Overijssel, die gevormd wordt door 5 instellingen (Ned. Symfonie Orkest, Natura Docet, Jeugdtheater Sonnevanck, De Fundatie en Introdans).

Er is voor de komende vier jaar geld beschikbaar gesteld om samen met de gemeenten educatie en participatieprojecten vorm te geven. De cultuurmakelaar die in de vorige periode al een belangrijke verbindende rol hebben gespeeld kunnen ook de komende jaren hun werk in de gemeentes nog doen. De gemeenten kunnen de komende jaren met steun van de provincie het cultuurbeleid in hun gemeente samen met de scholen vorm geven, want daar vind de basis van cultuureducatie plaats.

Er moet de komende jaren ook veel bezuinigd worden op cultuur. Instellingen passend binnen de kerntaken van de provincie worden met 10% gekort op hun budget. Andere instellingen is bijtijds aangekondigd dat er voor hun geen structurele ondersteuning meer inzat. Alleen de vijf instellingen in de basisinfrastructuur ontvangen nog structurele ondersteuning, de andere instellingen kunnen de komende tijd inschrijven op de projecten die de provincie in het kader van het nieuwe cultuurbeleid uitschrijft. Een andere manier van werken die voor sommige instellingen wel behoorlijk wennen is. De ChristenUnie heeft wel haar steun aan dit beleid uitgesproken omdat wij het belangrijk vinden dat er geen subsidieafhankelijkheid in de hand wordt gewerkt. Ook culturele instellingen zullen ondernemend moeten zijn en werken!

We hebben nog een punt gemaakt van de voorgestelde gedwongen fusie van de IJsselacademie met het Historisch Centrum Overijssel. Beide zijn actief op het gebied van streektaal en streekcultuur, maar naar onze mening moet de provincie geen fusies afdwingen, maar slechts oproepen tot samenwerking en een gezamenlijk uitvoeringsplan. Wij hebben de inzet van de vrijwilligers van de IJsselacademie de afgelopen jaren hoog gewaardeerd.

Archief > 2012 > juli