Schatkist zonder zilvervloot

Gelddonderdag 19 juli 2012

De Wet Houdbare Overheidsfinanciën en het schatkistbankieren kregen tijdens de behandeling van de Perspectiefnota nog een keer volop aandacht. Voor de provincie Overijssel zijn deze maatregelen om het financieringstekort vanwege Europese afspraken strak aan banden te leggen dramatisch uit.

De provincie werkt met een sluitende begroting en investeert veel vanuit de eigen middelen, de zgn. Essentgelden. Die investeringen worden als een tekort beschouwd. Ook de eigen fondsen van de provincie (energiefonds, innovatiefonds) komen door de Wet HOF onder druk te staan. De ChristenUnie heeft zich verzet tegen deze aantasting van autonomie. In de lijn van staatsrechtgeleerde Dolle en in navolging van de Unie van Utrecht (1579) heeft de ChristenUnie benadrukt dat decentrale autonomie een uitstekende lijn is. Het schatkistbankieren door het Rijk treft de provincie ook. De ChristenUnie noemt dat een omgekeerde vorm van ‘zilvervloot sparen’. Je krijgt geen bonus voor goed spaargedrag, goed financieel beheer wordt afgestraft. Met het CDA heeft de ChristenUnie een breed ondersteunde motie ingediend, die GS oproept om zich te verzetten tegen de Wet Hof en deze vorm van schatkistbankieren.

DBFM-aanbesteding

Met het debat over de N340/N377 in het vooruitzicht, wil de ChristenUnie meer aandacht voor vormen van publiek-private financiering, opdat bij grote projecten er een optimale verdeling van risico’s, kosten en opbrengsten kan worden gerealiseerd. In de motie bij de Perspectiefnota vroeg de ChristenUnie aan gedeputeerde Kok om snel met informatie te komen. Kok wilde de N340 wel als voorbeeld uitwerken, maar niet als opdracht zien. De ChristenUnie wil daar wel in mee gaan, maar vraagt GS wel om snelheid, zodat deze vorm van aanbesteding in de overweging kan worden betrokken. De motie, mede ingediend door de SGP, ontving brede steun.

Aangepast toerisme

ChristenUnie, CDA en D66 willen dat in het toeristisch beleid van de provincie er meer aandacht komt voor vakantie van mensen met beperkingen. In een motie die unaniem in Provinciale Staten is aangenomen, hebben we daar toe opgeroepen. De samenleving vergrijst en de toeristische sector zal zich er rekenschap van moeten geven, dat er steeds meer ouderen met beperkingen gebruik maken van toeristische voorzieningen. In het provinciaal beleid moet daarom expliciet aandacht worden geschonken aan de specifieke behoefte en wensen. De veertigjarige Imminkhoeve te Lemele is een voorbeeld van een organisatie, die al jarenlang op een geweldige manier inspeelt op het ´aangepast toerisme´.

Energiecoöperaties

Een motie van het CDA die de ontwikkeling om tot energiecoöperaties te komen ondersteunt, wordt door de ChristenUnie krachtig ondersteund. De doelstelling om tot 2020 20%hernieuwbare energie te realiseren, dient gestimuleerd te worden. De eigen initiatieven van burgers om te komen tot het gezamenlijk opwekken van hernieuwde energie is een prima gedachte. En de energiecoöperatie lijkt  een mooie vorm, die past bij het duurzaam denken van de ChristenUnie.

Boek Duurzaamheid aangeboden

Jan Westert sloot zijn bijdrage over de Perspectiefnota af met het aanbieden van het boek Duurzaamheid, kiezen voor kwaliteitaan de Commissaris, het college van GS en de fractievoorzitters. Deze uitgaven van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie biedt veel informatie over een brede duurzame ontwikkeling. De Overijsselse pers was het opgevallen dat alle partijen in de provincie duurzaamheid willen, maar dat begrip allemaal anders definiëren. ´Dat is lastig, zo weten we sinds de Babylonische spraakverwarring´, aldus Jan Westert. Hij hoopt dat met de aanbieding van het boek, de ChristenUnie kan zorgen voor richtinggevende afbakening.

Archief > 2012 > juli