Initiatiefvoorstel ChristenUnie voor auditcommissie

statenzaalnieuwdonderdag 24 mei 2012

De ChristenUnie vindt het een gebrek, dat Provinciale Staten niet beschikken over een auditcommissie, die zich technisch bezighoudt met de kwaliteit van de financiële planning en controle, die toeziet op de interne beheersing en bedrijfsvoering, en die ook de jaarrekening en de accountantsrapportage volgt. De auditcommissie heeft ook tot taak te adviseren bij de opdracht aan en de benoeming van de accountant.

Daarom heeft fractievoorzitter Jan Westert het initiatief genomen tot een initiatiefvoorstel. De achterliggende tijd is daar hard aan gewerkt en is steun verworven bij CDA, VVD, PvdA, D66 en PVV. Met die steun kon het initiatiefvoorstel op 16 mei officieel aan Provinciale Staten worden aangeboden. Westert heeft gevraagd om het voorstel te agenderen voor 30 mei tijdens de statencommissiedag. Hij wil dat het wordt vastgesteld in PS van 20 juni. Dan kan ook een auditcommissie uit PS worden benoemd. Initiatiefvoorstellen uit de Provinciale Staten komen niet zo vaak voor. Voor de ChristenUnie is het voor het eerst. Voor de verandering, zogezegd is dit een goed initiatief van de ChristenUnie. Het is een bijdrage aan de versterking van de interne processen en de controlefunctie van  Provinciale Staten. Tijdens de behandeling van de jaarrekening nodigde de ChristenUnie de Staten ook uit tot een debat over wijziging van de accountant.

Archief > 2012 > mei