Schiftelijke vragen seksueel misbruik jeugdzorg

meisjedonderdag 10 mei 2012

De Statenfractie van de ChristenUnie heeft schriftelijke vragen gesteld over seksueel misbruik van minderjarigen die in pleeggezinnen of jeugdzorginstellingen zijn geplaatst. Aanleiding was het onderzoeksrappport van de Commissie Samson.

In de Volkskrant van 1 mei jongstleden werd melding gemaakt van de uitkomsten van het onderzoeksrapport in opdracht van de Commissie-Samson. De Commissie-Samson onderzocht in opdracht van de Tweede Kamer het seksueel misbruik van minderjarigen die in instellingen of pleeggezinnen zijn geplaatst. De commissie is in 2010 opgericht in navolging van de commissie-Deetman, die onderzoek deed naar misbruik binnen de katholieke kerk.

In het onderzoek komt naar voren dat kinderen in de jeugdzorg een drie tot vier keer hoger risico lopen misbruikt te worden dan jongeren die thuis wonen. Voor verstandelijk gehandicapten loopt dat risico zelfs op tot tien keer hoger. Misbruik komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens en vaker in jeugdzorg instellingen dan in pleeggezinnen.

Het onderzoek is weliswaar nog niet geaccordeerd en wordt op 8 oktober gepresenteerd samen met nog 8 andere onderzoeken.

Gezien de ernst van de situatie stelt de ChristenUnie de volgende vragen:

1. Is het bij u bekend of zich in Overijssel een soortgelijke ongewenste ontwikkeling heeft voorgedaan?

2. Is hier in Overijssel onderzoek naar gedaan en zo ja, zijn de voorlopige gegevens bekend?

3. Welk beleid wordt gevoerd om seksueel misbruik in de jeugdzorg te signaleren of te voorkomen?

4. Indien u niet op de hoogte bent, ziet u dan aanleiding hier nader op in te gaan en welke acties heeft u daarbij voor ogen?

Het is u bekend dat de jeugdzorg en -hulpverlening voor de ChristenUnie zeer belangrijk is. Elk kind zou in een veilige omgeving - liefst een gezin - moeten opgroeien. Misbruik in welke vorm dan ook zal in instellingen voor jeugdzorg uitgebannen moeten worden, zodat het basisvertrouwen van kinderen hen niet ontnomen wordt.

Gezien de ernst van de situatie verzoeken wij u, naast een schriftelijke reactie, mondeling te reageren in de commissievergadering van 30 mei.

Archief > 2012 > mei