(On)verantwoord wachten op jeugdzorg zonder haakjes

shutterstock jeugddonderdag 19 april 2012

In de Commissie heeft burgerlid Sybren Stelpstra gisteren namens de ChristenUnie inbreng geleverd op het rapport van de Rekenkamer over het onderzoek naar de jeugdzorg. De ChristenUnie is positief kritisch op het rapport, omdat Overijssel niet stil heeft gezeten en de wachtlijst aanzienlijk is teruggedrongen. Onze gedeputeerde Bert Boerman had daar al eerder melding van gedaan. De inbreng van Sybren volgt hierna.

“De kern van het rekenkamerrapport over de jeugdzorg lijkt iets op de ondernemer die naar de winst vraagt en van zijn boekhouder de vraag krijgt hoe hoog hij het wil hebben. Dat kan hij doen door bepaalde onderdelen wel of niet mee te nemen. Datzelfde geldt hier ook enigszins. Diegenen die namelijk een vorm van jeugdzorg krijgen maar nog wachten, zijn niet in de resultaten betrokken evenals dat in de telling alleen veiligheid en een crises als maatstaf worden meegenomen. De aard van de problematiek is daarmee ondergeschikt aan een werkelijk beeld.

Dat doet echter niet af aan de kwaliteit die de rekenkamers hebben getracht te leveren. In die zin complimenten voor hun geleverd werk en het zichtbaar maken van de vraagpunten. Het lijkt ons zaak op hun adviezen in te gaan.

Het doet ook niet af aan de inspanningen die de provincie geleverd heeft. In een tussenrapportage heeft de gedeputeerde laten zien dat het hem ernst is en dat ten opzichte van vorig jaar de wachtlijst in Overijssel meer dan gehalveerd is. In dat kader zijn we overigens wel nieuwsgierig hoe dat zich verhoud ten aanzien van de overige provincies en grote steden. De opmerkingen van de ChristenUnie zitten dan ook niet in het rapport zelf, maar meer op de randen.

Die betreffen de behoefte aan een meer gedifferentieerde rapportage en aandacht voor preventie. Daar bij valt te denken aan een onderscheid in:

Ambulante hulp, Open residentiële zorg, Pleegzorg, Dagbehandeling. Spoedeisende zorg (crisis)

Gesloten jeugdzorg. Toegangstaken BJZ, Jeugdbescherming, (gezins)voogdij, Jeugdreclassering

Jeugd-lvg (licht verstandelijk gehandicapt), Pgb j-ggz, Pgb j-lvg, Jeugd-ggz

De gedifferentieerde analyse en preventies staan met elkaar in verband. Als de analyse duidelijker is dan zal dat leiden tot meer inzicht in de aard van de problematiek en daarmee mogelijke oplossingen voor een preventieve aanpak. We moeten voorkomen dat we over wachtlijsten blijven spreken.

Laat ons helder en duidelijk zijn. Wij hebben voor ogen dat we het begrip wachtlijsten en daarmee of ze wel of niet voldoen aan een negen weken criterium verantwoord c.q. onverantwoord de provincie, c.q. de wereld uithelpen. Een jongere met indicatie voor jeugdzorg heeft deze niet voor niets heeft gekregen en dan doet aan een onderscheid tussen verantwoord of onverantwoord wachten niet af.

Voor de bestaande knelpunten in de jeugdzorg moet een oplossing gevonden worden. Daar willen we als ChristenUnie de gemeenten in 2015 niet mee opzadelen, die moeten met een schone lei kunnen beginnen. De ChristenUnie heeft daar een aantal zaken voor ogen. De eigen mogelijkheden van de jongere en het gezin blijven het uitgangspunt met daarbij keuzevrijheid van de jongere en ouders voor zorgaanbieders.”

Wij vragen de gedeputeerde daarvoor een plan te maken, zodat daar doelgericht aan gewerkt wordt.

Tevens vragen we de gedeputeerde aandacht voor de 18+ jongeren. “Met de jaren wijzer” is een gevleugeld gezegde, maar problematiek stopt niet altijd bij exacte leeftijdsgrenzen. We vragen de gedeputeerde wat daarin zijn beleid zal zijn, ook ter voorbereiding op de overgang naar de gemeenten.

Archief > 2012 > april