Het nieuwe cultuurbeleid van Overijssel

s orkestdinsdag 17 april 2012

Op 11 april 2012 sprak PS over de conceptcultuurnota, het nieuwe cultuurbeleid vanaf 2013 voor de provincie Overijssel. Er was al een provinciale basisinfrastructuur afgesproken die structureel geld zou krijgen. Die bestaat uit het jeugdtheater Sonnevanck, het natuurhistorisch museum Natura Docet, het museum de Fundatie, het dansgezelschap Introdans en het Nederlands Symfonie Orkest (voorheen het Orkest van het Oosten).

Deze topstructuur in Overijssel moet in het nieuwe cultuurbeleid ook een voortrekkende rol hebben in kennisoverdracht en netwerkvorming.
Dat betekent ook dat er behoorlijk gesneden wordt in ondersteunende functies die in het cultuurbeleid een soort van makelaarfunctie hadden. Alleen de wettelijke steunfunctietaken zoal bij het Oversticht, Historisch Centrum Overijssel en Bibliotheek zullen blijven.
Wat ook een breuk is met het vorige cultuurprogramma is de co-financiering met gemeenten in cultuurbeleid in de gemeenten. Voor sommige gemeenten is dit een tegenvaller, maar de provincie kiest ervoor om zich te houden aan haar kerntaken en alleen te investeren in bovenregionale cultuur.
Kunst en cultuur geeft kleur en smaak aan de samenleving. Uiting van creatieve gaven, die we van God gekregen hebben, kan ons tot nieuwe inzichten brengen en nieuwe oplossingen. De Christenunie hecht wel erg aan het krijgen en houden van draagvlak voor kunst en cultuur in de samenleving. Dat gaat niet vanzelf, maar moet gestuurd worden. Daarom hebben wij met D66 een tweetal moties ingediend, die insteken op educatie en die de grote 5 instellingen van de basisinfrastructuur (topsegment) opdragen om bijzondere zorg te hebben voor kennisoverdracht en met name daarvoor contacten te onderhouden met het middensegment en het basissegment (de amateurkunst). Ook vragen we in de motie dat het middensegment ( de poppodia) een meer nadrukkelijke rol krijgt bij talentontwikkeling. Wij willen dat die verantwoordelijkheid voor talentontwikkeling niet alleen bij het topsegment wordt neergelegd.

Beide moties zijn door de staten ruim aangenomen. Gedeputeerde Maij gaat nu met de culturele organisaties verder overleggen over invulling van de gestelde kaders van de conceptnota. voor het zomerreces spreken we daar nader over en dan weten we ook welke culturele organisaties geen geld meer krijgen omdat ze niet passen in de provinciale kerntaak van culturele infrastructuur.

Archief > 2012 > april