ChristenUnie blij met harde einddatum aanbesteding Luchthaven Twente

luchthaven twentedonderdag 05 april 2012

De aanbesteding van de Luchthaven Twente kreeg groen licht in Provinciale Staten. Ook de ChristenUnie heeft haar goedkeuring aan de documenten gegeven. Er liggen nu evenwichtige documenten voor de Europese aanbestedingsprocedure. De markt is nu aan zet: zij moet een bieding uitbrengen waaruit blijkt dat zij commerciële mogelijkheden ziet om dit ambitieuze project te realiseren. De Staten hebben hoge eisen gesteld aan duurzaamheid en werkgelegenheid.

Einddatum is december 2014: dan moet de aanbesteding gerealiseerd zijn doordat de verschillende procedures zijn doorlopen en de benodigde contracten ondertekend. Daar heeft de ChristenUnie voor gestreden en dat is voor ons een hard punt.

De volledige bijdrage van Statenlid Van der Bent vindt u hier:

Vandaag staan de Staten voor een ingrijpend en verstrekkend  besluit in het dossier Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente.

Een besluit dat ons niet hoeft te verrassen. Het is de laatste fase van de uitwerking van het besluit van de Provinciale Staten in juni 2010. Toen werd bij meerderheid (CDA 17, VVD 6, PvdA 5 van de 9 leden) besloten om te komen tot een compacte Luchthaven in het Groen. De ChristenUnie heeft op dat moment tegen gestemd. In de daaraan voorafgaande periode hebben wij sterk ingezet op een goede samenwerking met Flughaven Münster Osnabrück en hebben we zelfs een alternatief ingediend om zonder Luchthaven een duurzame gebiedontwikkeling in gang te zetten. Wij kregen binnen en buiten de Staten hiervoor weinig bijval.

De ChristenUnie heeft het meerderheidsbesluit van Provinciale Staten als politieke realiteit geaccepteerd. Dat past bij onze opvattingen over democratie en bij onze bestuursstijl.
Politiek gaat niet alleen om macht, maar ook en juist om gezag: besluiten die de Staten nemen, hebben recht op een goede uitvoering en uitwerking. Daarin nemen we onze verantwoordelijkheid, ook al voelt dat niet altijd even makkelijk. Vanuit deze optiek hebben wij vóór de Gemeenschappelijke Regeling (nov 2010) en vóór de kadernota aanbesteding Luchthaven Twente (febr 2011. 35 voor, 9 voor, 9 tegen) gestemd.

Tijdens de afgelopen anderhalf jaar hebben we in deze uitvoeringsfase met een constructief-kritische houding aan de besluitvorming deelgenomen.

Nu het dan vandaag om de daadwerkelijke aanbesteding en de concessieovereenkomst gaat, staan we voor de vraag of de kaders die PS gesteld heeft voldoende verwerkt zijn in de uiteindelijke aanbesteding. Voor ons zijn de volgende van belang:
a. duurzaamheid: we zijn blij met de aanscherping door de motie van D66, CDA en SP
b. werkgelegenheid: de ChristenUnie verwacht en hoopt dat door de totale gebiedsontwikkeling (dus inclusief Luchthaven), een economische impuls gegeven wordt aan de regio Twente. Hierbij gaat het niet alleen om de huidige crisisperiode, maar richten we onze blik op een verder gelegen toekomst omdat de concessie immers voor 49 jaar wordt uitgegeven.

Wat ons betreft zijn deze criteria voldoende uitgewerkt en is er sprake van evenwichtige Europese aanbestedingsdocumenten. En uit die aanbesteding zal moeten blijken of de markt cq marktpartijen voldoende interesse en commerciële mogelijkheden zien om dit ambitieuze project te realiseren.

De markt is nu aan zet

Voor het komende traject vragen we het College in haar rol als Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur van het ADT een reactie op onderstaande punten:
a. streef naar maximale openheid en transparantie; we onderschrijven de motie van D66 over de transparantie van harte en dienen die mee in;
b. informeer de Staten op tijd;
c. het vaststellen van de einddatum van de aanbesteding: In de stemverklaring van februari 2011 heeft de ChristenUnie uitgesproken dat de aanbesteding in 2014/2015 afgerond moet zijn. Voor de goede orde; de bedoeling is eind 2014 met nog een enkele maand. Laten we zeggen voor de Statenverkiezingen in maart 2015. Uit de jongste brief van het College blijkt dat december 2014 nog steeds het uitgangspunt is, ondanks de strengere beoordelingscriteria van Brussel mbt de staatssteun en het nieuwe standpunt van Den Haag mbt het nemen van het Luchtvaartbesluit. Is december 2014 nog realistisch? Kan de Gedeputeerde hierop nader ingaan?

Dit is onze bijdrage op hoofdlijnen mbt de inhoud van het Statenvoorstel.

Onze fractie heeft er behoefte aan haar positie nader te duiden, want er speelt meer.
Het heeft er veel van dat in dit proces slechts twee standpunten in te nemen zijn:
Je wilt vliegen, vliegen , vliegen of je bent mordicus tegen.

Op die manier staat de ChristenUnie niet in dit politieke proces. Wij proberen oog te hebben voor de diverse belangen en die onderling af te wegen. Dat brengt een worsteling met zich mee; bevindingen en standpunten die diverse bewoners en organisaties aan ons voorleggen laten ons niet onverschillig. Daarin schuilt ook een stuk van onze worsteling, omdat we deze vragen van binnenuit ook kennen.
Ook wij maken ons ook zorgen over de omvang en reikwijdte van de crisis; wie kan zeggen hoe over 10 of 20 jaar de samenleving eruit ziet? 
Ook wij denken ook na over de mogelijke risico’s. Die zitten ook aan een project als dit. Nemen we dat dan maar bij voorbaat voor lief? Nee, zeker niet. Wij verwachten toewijding en inzet van ADT en het bestuur van ADT om een duidelijke regie te voeren, zodat de risico’s beperkt kunnen worden.
Ook wij beseffen dat het om een uitermate complex project gaat, waarin meerdere partijen elkaar moeten vinden, en dat daar haken en ogen aanzitten.

EN TOCH,

# Toch geloven wij dat angst voor het onbekende niet het laatste woord mag hebben.
# Toch geloven wij dat voldoende werkgelegenheid van verschillend niveau en een aantrekkelijk vestigingsklimaat en leefmilieu van groot belang zijn
# Toch geloven wij dat de regio Twente gebaat is bij een stevige economische impuls door deze Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente, met een compacte Luchthaven in het groen en in samenhang met de Innovatiedriehoek Hart van Zuid en Kennispark Twente

DAAROM

Zullen wij instemmen met het voorstel van de Request for Proposal en de Concessieovereenkomst

4 april 2012
Marjan van der Bent,
Statenlid ChristenUnie Overijssel

 

« Terug

Archief > 2012 > april

Geen berichten gevonden