Werkgelegenheid, onderwijs en arbeidsmarkt

westert_0781donderdag 29 maart 2012

Tijdens het debat over de regionale economie constateerde Jan Westert namens de fractie van de ChristenUnie dat de plannen rond het thema onderwijs en arbeidsmarkt nog te globaal zijn. Juist vanwege de economische recessie is dat een zwaarwegend thema.

Voor een sterke regionale economie is een uitstekend functionerende arbeidsmarkt van groot belang. Dat is de reden van het pleidooi van de ChristenUnie om de arbeidsmarkt te verankeren in de economische structuur van Overijssel. Westert vindt dat er nu nog te eenzijdig wordt gekoerst op de topsectoren en de daar benodigde hogere functies. Overijssel staat ook voor de taak om zogezegd ‘mensen met een klomp aan de voet ‘ te laten participeren. Gemeenten staan voor forse opgaven om in het kader van de wetgeving  naar inkomen en vermogen daarin te investeren. Er staan veel jongeren aan de onderkant van de arbeidsmarkt te wachten op participatie, ook de ontwikkelingen rond de WAJONG, WSW en de ouderen op de arbeidsmarkt versterken dit.  Vanuit de regionale economie dient de provincie daarop ook in te zetten via goed functionerende regionale platforms voor de arbeidsmarkt.

Ook vindt de ChristenUnie dat het 1000 jongerenplan toekomstbestendig moet worden gemaakt. In de commissie hebben wij er op aangedrongen, dat de gedeputeerden Rietkerk en Boerman daar samen met gemeenten werk van moeten maken.

Archief > 2012 > maart