Ridder van de ronde tafel

rondetafelgesprekdonderdag 29 maart 2012

Gedeputeerde Theo Rietkerk kreeg bij de behandeling van economische ambitie de complimenten van de fractie van de ChristenUnie.

Jan Westert noemde hem een ware ridder van de ronde tafels.  Ter voorbereiding op het ambitiedocument regionale economie had Rietkerk met alle betrokken partijen en partners overleg gevoerd via allerlei ronde tafelgesprekken. Daar wil hij ook een vervolg aan geven om zo de partijen betrokken te houden.  De ChristenUnie prees de gedeputeerde om zijn drive en ambitie om te komen tot een stevig economisch investeringsprogramma.  Daar is nu ruim 107 miljoen euro mee gemoeid.

De inzet van Rietkerk neemt niet weg, dat de ChristenUnie ook positief kritische kanttekeningen had. De Staten zijn een jaar onderweg en met nog drie jaar te gaan zal het een hele toer worden om de 107 miljoen op een verantwoorde manier weg te zetten in goede investeringen. Bovendien wil de ChristenUnie niet alleen ambities zien, maar ook prestaties aan de ambities koppelen, zodat de gedeputeerde concreet kan worden aangesproken op de doelen. De economische monitor is daartoe een van de instrumenten.  In de commissie regionale economie liet Westert ook weten het evaluatiemoment in 2014 een jaar te laat te vinden. Dan valt er niet meer bij te sturen. Bovendien is er dan sprake van aanloop naar verkiezingen.  De ChristenUnie wil tussentijds de balans op kunnen maken en desgewenst kunnen bijsturen op de economische agenda.

Archief > 2012 > maart